*

Jari Tervo

Kuuntele kolumni kirjoittajan itsensä lukemana
YLE Areenasta.

Joulu 1991

Tässä viimeisessä kolumnissani muistelen yhdeksäntoista vuoden takaista joulua. Menimme silloin naimisiin.

Helsingin maistraatti sijaitsi naapurissamme Pasilassa. Istuimme häävetimissämme hermostuneitten maahanmuuttajien keskellä ja odottelimme virkaatekevän pormestarin vihkitoimitusta.

Pormestari suhtautui tehtäväänsä asian vaatimalla koomisuudella. Hän tauotteli puhettaan niin pitkillä pausseilla että pelkäsimme hänen nukahtaneen kesken kaavan. Tauot hän sirotteli paikkoihin, johon ne eivät minkään logiikan mukaan kuulunut. ”Olemme kokoontuneet…(viidentoista sekunnin tauko)…tänne.” Vaikea sitä oli kiistääkään. Hääkuvaajamme Laukkanen nappasi kuvan pormestarin pöydän takaa ikuistaen siihen samalla pormestarin kalenterin: 20. joulukuuta 1991.

Ostin lähikioskilta seremonian jälkeen tupakkaa ja iltapäivälehdet. Huomasin kioskimyyjän tuijottavan vaatteitani. Kerroin vaihtaneeni siviilisäätyä, mikä sulatti myyjän antamaan iltapäivälehdet ilmaiseksi. Kotona tarjosimme todistajillemme kuohuviiniä. He olivat ainoat häävieraamme. Kati näytti kauniilta. Ilmoitimme sukulaisillemme tapahtuneesta.

Nautimme tuoreena avioparina pitkän lounaan töölöläisessä ravintola Messeniuksessa. Kirjailijat ja kääntäjät poikkesivat vuoronperään pöytäämme. He kättelivät Katia ja ottivat osaa. Ravintola tarjosi meille kuohuviiniä eikä Kati hennonnut sanoa inhoavansa kuohuviiniä. Seuraava päivänä poikkesimme vaimoni vanhempien luona. He tarjosivat kuopuksensa miehelään menon kunniaksi, totta kai, kuohuviiniä, kuten myös myöhemmin matkaopas.

Häämatkamme kohdistui Roomaan eikä kumpikaan meistä ollut vieraillut kaupungissa aiemmin. Kaupunki hehkui ja loisti. Matkaopas kertoi varsin tavallisen roomalaisen joulukelin olevan jatkuvaa sadetta, mutta tällä kertaa aurinko paistoi ja sää muistutti Helsingin parasta toukokuuta.

Joulupäivänä menimme Pietarin kirkkoon joulumessuun ja näimme viiden metrin päästä silloisen paavin kulkevan saattueensa kanssa kirkon käytävää. Ympärillämme taivasteleviin katolilaisiin puolalainen Karol Wojtyla näytti tekevän pyörryttävän vaikutuksen. Paavi näytti mielestäni päihtyneeltä, ainakin hän horjahteli, mutta Kati varoitti puhumasta tuollaisia juttuja millään muulla kielellä kuin käsittämättömällä suomella. Sitä paitsi paavi oli jo vanha mies ja kertaalleen salamurhaajan luodista haavoittunut. Joulun työpaineet olivat hänet varmasti uuvuttaneet. Pietarin kirkon toriparvekkeelta paavi toivotti kymmenillä kielillä hyvää joulua kaikille maailman ihmisille. Kun hän toivotti rätväkät joulut suomeksi, hurrasimme. Parinkymmenen metrin päässä hurrattiin myös. Se oli runoilija Caj Westerberg. Tervehdimme.

Meidän onnemme päivät olivat Neuvostoliiton viimeiset päivät. Kesken Miami Vicen (joka italiaksi oli Squadra Antidroga) ilmoitettiin ohjelmanmuutoksesta. Kuuluttajan mukaan Neuvostoliiton presidentti Michele Gorbatshov puhuisi suorassa lähetyksessä Kremlistä. Katsoimme Michelen puheen. Sain simultaanitulkkauksesta selvää sanan sieltä, toisen päältä. Michele sanoi puhuvansa ”al ultima volta al presidente” tai jotain sinne päin. Se tarkoitti hänen puhuvan viimeistä kertaa Neuvostoliiton presidenttinä. Siihen se romahti.

Fontana di Trevin suihkulähteeseen heitimme lantit ja toivoimme mielessämme jotain mitä halusimme koko sydämestämme. Toivetta ei saanut sanoa ääneen. Seitsemän vuotta myöhemmin syntyi Kalle. Hän oli meidän mielessämme jo ikuisessa Romassa, joka toisin päin kirjoitettuna merkitsee: Amor.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (92 kommenttia)

siviilitarkkailija (nimimerkki)

Hyvää ja rauhallista joulua Tervolle. Olipa mukava jouluinen kirjoitus josta tuli heti mieleen PONTIFEX MAXIMUS ja se kun Roomassa alkuasukkaat pitivät minua yhtenä heistä... "SALVE!"

kriitikko (nimimerkki)

>> Paavi näytti mielestäni päihtyneeltä, ainakin hän horjahteli<<

Ei kuitenkaan heitellyt Raamattua.

Vieras (nimimerkki)

Vaikka Tervo kirjoittaisi miten kauniisti ja miten liikuttavasta aiheesta tahansa, niin aina on valveilla joku päivystävä pikku runkkupetteri joka ei ole väsynyt todistelemaan tyhmyyttään ja muistuttamaan jostain raamatunheitosta ym:sta.

Hyvää joulua Tervolle ja perjheelleen, kiitos hienoista kolumneista (vai mitä nämä on).

siviilitarkkailija (nimimerkki)

Olisiko J Tervon kannattanut miettiä ennen heittoaan? Ehkä...

Off topic (nimimerkki)

Raamattu on sen verran kevyempää kamaa raskaan sarjan Koraaniin verrattuna, ettei kai sitä vanha mies sellaista. Tervo puolestaan on iso riski mies, eikä vielä kovin vanhakaan - tai siis ei ainakaan ikäloppu.

Luulisi sen Koraanin vielä lentävän, kunhan saa sen suomalaisurheilijoiden ikuisen vaivan eli psyykkisen puolen kuntoon.

Tutkain (nimimerkki)

Siis Koraanihan ei ole mitään! verrattuna Raamattuun, Jumalan sanaan. Koraanista puuttuu rytmitys, koraanista puuttuu loogisuus, koraanista puuttu siis, lopulta kaikki, lähestulkoon.
En ole löytänyt koraanista oikeastaan vielä järjen häivää, johon tarttua kiinni.

Raamattu on täynnä runoutta. Raamattu polveilee kuin Solveigin, ja Laulujen Laulu. Raamattu elää ja hengittää. Olisi kiva jos Jari sinäkin osoittaisit täällä(huom!) omalla blogisivullasi elämän merkkejä, ja kommentoisit joskus, mitä mieltä olet. Tämä ei ole provo, vaan ystävällismielinen ehdotus keskusteluun.

Joka tapauksessa, hyvää, siunattua(anteeksiannettua, kaikin puolin siis) Joulua Sinulle, Herramme Jeesuksen Kristuksen rakkaudellisten ja suojaavien käsivarsien turvissa!(voi kuulostaa jak-jakilta, mutta on totta)

Ystävällisin terveisin nimimerkki Tutkain.

Tutkain (nimimerkki)

Koraanihan on kevyt heittää, lentää miten päin tutkainta ja harakkaa vasten!
Omistan muuten Koraanin lisäksi suurinpiirtein sata r(huom! pieni kirjain!!!)aamattua, ja olen alkanut miettimään, minne oikein heittäisin ne kaikki, vai löisinkö, alkaisinko lyömään niillä ystäviäni(hullu?)koska heillä ne on jo.
Nykyiset ystäväni eivät heitä minua raamatulla eivätkä viljele yleensäkään painavaa Sanaa. Olen asiasta varsin mielissäni ja uskon(kantasana Jumalassa olemisen ihmeellisyyksiin joka on tässä tapauksessa täysin irroitettu asiayhteydestään, joten en näe mitään syytä lähteäkään sitten irroittelemaan tästä mitään irrallista juttua)ja toivon(toinen uskon perusteisiin kuuluva kantasana josta voisin kertoa jutun jos toisenkin mutta paskaakos tässä jaarittelemaan)kin tilanteen jatkuvan(kysymyksessä on sanamuoto jossa tulevaisuus on aika lailla auki, ja siten jatkuva, mutta paskaakos tässä jaarittelemaan taasen koska isäntä Tervo vaan vittuuntuu).

Hanuristi (nimimerkki)

Olisihan siihen raamattuun voinut pyyhkiä ensin perseensä, mutta ei se tunnu hyvältä kun ei ole painettu krepille. Tuotekehittelyn paikka?

Tutkain (nimimerkki)

Hätä. Siis todellinen hätä ei lue lakia.

Dari-anne Suomalainen

Jari Tervo on rohkea suomalainen mies, hän uskaltaa puhua kauniisti ja arvostavasti vaimostaan ja rakastavasti lapsestaan.

Jari Tervo on kuin lämmin ja suojeleva pesä, jonka siipien alla perheen on
hyvä olla, mikä voisi olla kauniinpaa.

Hyvää jatkoa.

Karvanivustoimihenkilö (nimimerkki)

Aivan!

Ja rohkea kun uskaltaa heittää Raamattuakin :)

Monet näyttävät kiihkeästi odottelevan sen toisen kirjan lentämistä. Suap nähä! Vai miten ne pruukaa sanoa siellä päin.

Minäkin puhun vaimostani ja perheestäni kauniisti, olen sitten rohkea suomalainen mies! Vaimo on tosi herkku, hämmästyttävän ystävällinen ja viisas, lapsemme ovat myös fiksuja. Olkaamme kaikki rohkeita suomalaisia miehiä! Nyt meitä on kaksi jo. Minä osaisin heittää myös muutakin kirjallisuutta. Käteni eivät ole sidotut eikä lauseeni nidotut.

Rauhallista Joulua!

esperanza toivonen (nimimerkki)

Hyva Dari-anne

'Rohkea' Jari Tervo voi olla, mutta ainakaan tassa kolumnissa han ei puhunut sangen rakastavasti vaimostaan eika juuri lapsestaankaan [lukuunottamatta roma-amor -tangenttia, etta Kalle oli jo kiiltona silmissa.] Tietysti hanella on hitusen verran verboosimpi, lyyrisempi ote rakkausasioihin kuin keskivertosuomalaisella miehella, mutta en pitaisi hanta erikoisen rakastavasti puhuvana, eika han tassa juuri puhunut erikoisen kauniisti tai arvostavasti vaimostaan. Miksi ylistaa sellaista, joka ei oikeasti ylistysta kaipaa? Mika voisi olla 'kauniinpaa' [sic]? Moni asia. Minaan turvallisena pesana en nae Tervoa. Olen nahnyt turvallisempiakin, tosin ne ovat harvinaisia. Kolumni oli tosin hyvin lamminhenkinen, idyllinen ja nostalginen; yksi sellaisia pareidolisia ilmioita, jotka liittyvat jouluun ja sen romantiikkaan. Silti, lyyrisen, kauniin kirjallisen teoksen, Raamatun heittoon lattiaan pidan sangen mauttomana, loukkaavanakin. Eihan han mikavaltareja tai jartitervojakaan varmaan heittele lattialle julkisilla paikoilla.

Thomas Nuorre (nimimerkki)

Pidän tavoista, jatkuvuudesta. Voin luottaa siihen, että Tervo avaa suunsa, olipa asiaa tai ei..

Hyvee joulua!

Käyttäjän harmaasusi kuva
Harmaasusi ™

Vain nousevalla kirjailijalla on kompetenssia
mennä naimisiin suoraan, kyllä meistä useimmat
joutuvat harjoittelemaan avioliitossa muutaman
vuoden ennen kun homma vasta päätyy naimisissa
oleiluun.

Muuten - etkö tosiaan itse sattunut kuulemaan
sanoiko paavi siinä ohikulkeissaan kardinaalille,
että kakitaan sitä täällä Vatikaanissakin.
Missä lemmossa on toilettiino?

Arktinen runoilija, kotiäiti, Harmaasusi™

Vieras Lastman (nimimerkki)

Hyvää ja rauhallista Joulun aikaa Jari Tervolle.
Sinun kirjoituksia lukee aina mielellään.

Vieras (nimimerkki)

Ja dog nurinpäin GOD.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Kirjoituksessa on niin paljon samankaltaisuutta ja suoranaisia yhtymäkohtia oman taipaleeni kanssa, etten oikein rohkene sanoakaan. Mutta yhden tapauksen kerron:

Juhannuksen aikoihin v. 1985 (olin siis muutamia vuosia kirjailijaa edellä!) osallistuin paavi Johannes Paavali II:n johtamaan messuun Venetsiassa. Pelkkä paikalle jonottaminen ja tapahtuman odotus kesti pari tuntia, ja siihen liittyi italialaispoliisin suorittama manuaalinen turvatarkastus.

Olen aina ollut kova kutiamaan, ja käpälöinti kainaloideni alla otti todella lujille. Hetkeä aikaisemmin olin haikeana pudottanut linkkuveitseni kadulle, koska en halunnut vaarantaa historiallista hetkeä herättämällä teräaseineni epäilyksiä.

Paavi käveli pitkin catwalk-tyyppistä koroketta seurakunnan halki, katseli ympärilleen ja tervehti hurraavaa kansanjoukkoa. Katsoin häntä kamerani etsimen läpi, ja otin kuvan. Koti-Suomessa paljastui, että amatöörikuvaksi se oli varsin onnistunut! Paavi katsoo suoraan kameraan, etualalla ihmiset riemuitsevat ja taustan muodostaa jyhkeä Markuksen toria reunustava rakennus. Elämäni matkamuisto!

Jouni Jokela

Tällä hetkellä Entisessä Neuvostoliitossa ja Itäsaksassa on paremmat tulevaisuuden näkymät vasta naimisiin menneelle Pariskunnalle kuin Suomessa.

Suomessa on luvassa vain kovempia veroja ja vähemmän työtä, -ja velkaa.

Kaksikymmentä vuotta sitten ihmiset tekivät Neuvostoliitossa radikaalin muutoksen joka tulee aikanaan osoittamaan oliko se parempaan vai huonompaan, kuten esim. se Muutos 1917, Joka Suomessa meni sittenkin paremmin kuin Venäjällä.

Sveitsissä onnistuttiin jo 1848 tekemään Muutos (Totalrevision 1848) joka kantaa hedelmää vielä tänä päivänäkin.

Suomessa saman muutoksen voisi tehdä nyt 2011 äänestyskopissa. (Muutos 2011)
http://jounijokela.puheenvuoro.uusisuomi.fi/55730-...

Vieras (nimimerkki)

lapsellinen vaalimainos, hus siitä omaan blogiisi vinkumaan

Vieras (nimimerkki)

Idiootti! Lähet sie kattomaan joku kerta millanen onnela siel entises Neuvostoliitos on vieläkin? Tekisi oikeasti hyvää tuollaiselle mennä sinne ennen kuin alkaa Suomeen vertailemaan.

Meinasin oikeasti äänestää "muutosta", mutten enää...

Itse blogiin. Kiitos! hieno jouluinen kirjoitus!

Jouni Jokela

"Lähet sie kattomaan joku kerta millanen onnela siel entises Neuvostoliitos on vieläkin? "

Eipä se elämä juuri poikkea Suomen nälkämaista. Infra on toki huonompaa Venäjällä. Mutta Moskovassa on toki jo ihan länsimaista.

Luitko muuten mitä kirjoitin?

Kirjoitin "on paremmat tulevaisuuden näkymät", eli jospa vertaat sitä mitä kehitys on ollut 20 vuodessa ja kuvittelet sen saman kehityksen 20 vuotta eteenpäin.

Tällä hetkellä Suomi on toki edellä, mutta sekään ei perustu enää muuhun kuin hyviin luottotietoihin. Jo tällä hetkellä Suomessa asutaan eniten kerrostaloissa kaikista EU-maista, ja Suomessa on nyt jo myös Euroopan vanhimmat autot.

Kai se sitten on silti jotain tosi hienoa. Ja jos Blogissa kerran käsitellään vastanaineiden aatoksia joskus 20-vuotta sitten, niin kai sitä nyt saa peilata nykyhetkeen.

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

Kiitoksia viivähtämisestäsi tällä itselleni tutulla us-alustalla; jokainen pläjäys on miellyttänyt.

Kun siirryt muihin maisemiin, muista sitten ilmineerautua:

"Hei, täällä mie oon!"

Rovastivainaa tapasi joulun alla sanua:

"Rauhaa joulusta"

Näissä merkeissä

tuus

-aLii-

Mikko Piela (nimimerkki)

Silloinko te vasta menitte? Minusta tuntui jo 1980-luvun puolella,että te olisitte jo. Mutta erinomaisen mukavaa Joulua koko porukalle!
Näin sitä näköjään nykyään postikortteja kirjuutellaan...
Pistän tähän lupaa kysymättä oman ja omien mukuloitteni nimet: Mikko, Ilmari, Elsa, Emma ja Paavo.

Mr. Conspiracy Intl. (nimimerkki)

Mies joka tunnustaa julkisesti virheensä ei voi olla paha ihminen.

Vieras (nimimerkki)

Höh..menin naimisiin tänä vuonna kirkossa ja mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut tänä vuonna maailmalla(?).

Vieras (nimimerkki)

Onhan tässä vielä vuotta jäljellä... ei saa olla pessimisti ;)

Vieras (nimimerkki)

Taytyy myontaa etta ei sovi yhteen naissa kirjoituksissa esilletuleva tunteellisuus ja kaunosieluisuus ja sitten yhtakkia kasittamaton ymmartamattomyys ja vihamielisyys ja tympeys kun heittaa raamatun lattialle.
Ikaan kuin jakautunut persoona olisi.

Nuokin jotka kirjoittivat raamatun, olivat miehia siina missa Tervo itse, heillakin omalla ajallaan ja yha tana paivana on ansaittu arvoasema, miksi he eivat ansaitse Tervon arvostusta ?

Sita jaamme ikuisiksi ajoiksi pohtimaan.

morjens (moro) (nimimerkki)

Tervolle- ja muijalleen.
Aivan kuin Tervo eläisi entisessä Neuvostoliitossa vieläkin.
Sehän oli käsittääkseni siviilivihkimysten onnela. Ei ollut rasittavia pappeja jorinoineen- eikä joka paikassa tuputettu Raamattua nenän eteen.
Päinvastoin, se olisi voinut olla Tervon onnela siinäkin mielessä, että siellä poltettiin Raamattuja.

Kun tulkitsee Tervon kolumneja sen jälkeen, kun kaikki muuttui, ne ovat olleet yrityksiä, muuttaa tila sellaiseksi, kun kaikki oli kuin ennen.
Nyt en tarkoita siviilinaimisen onnelan romahtamista, vaan Raamatun häpäisemistä suorassa televisiolähetyksessä.
Sitä et Tervo ilman julkista anteeksipyyntöä tule saamaan koskaan anteeksi..... Mutta, kuten sanottu, on tie- jota kautta voi saada anteeksi.

Tuo kolumnisi oli tylsä, kuten kaikki viimeiset, sen kuuluisan tv- lähetyksen jälkeen. Aivankuin olisit kirjoittanut muijallesi kirjeen..... Kuule Tervo, ne ovat yksityisiä asioita. Kirjoittaisit jotain järkevää- ja perheen sisäiset kunnioituksen osoitukset muijallesi voisit hoitaa kotonasi neljän seinän sisällä.
Emme kaipaa sinunlaiseltasi näsäviisauden mestarilta tuollaisia latteuksia. Osoita osaavasi kirjoittaa.

Ja, lopuksi: Hyvää Joulua siis koko perheellesi, omaisillesi, ystävillesi, vihamiehillesi- ja sitä kautta koko Suomen kansalle unohtamatta koko maailmankaikkeuden kaikkia ihmisiä.

Samppa Haapavaara (nimimerkki)

Niin, tälläisiä kuin Morjens Moron ja muiden raamattu kommentteja lukee. Niin varmasti alkaa pohtimaan, että mitäs jos keskittyisi vähän parempaan ajan käyttöön ensi vuonna.

On se kumma, kun kukaan ei ole vielä sanonut, että heitelkääs tuota perussuomalaisten raamattua, puolueohjelmaa vähäisen. Persujen puolueohjelman fyysinen heittäminen on kuin steinerkoulun liikunta. Siellä heitetään keihästä ilman keihästä ja työnnetään kuulaa ilman kuulaa. Ei tämä ole fuulaa.

Paavilla on pallit ja hän paskantaa. Mutta Soinilla ei ole palleja, paskakin haisee rahalta. Ihan kuin kunnon seteliselkärankaisella kuuluukin.

Mutta hyvää joulua vaan Tervolle

http://haapavaara.wordpress.com/2010/12/23/hyvaa-j...

Käyttäjän malva kuva
Eeva Vasenius

Jarille kiitokset aivan ihanasti kirjoitetusta blogista. Siitä tuli mieleeni monta asiaa.

Me menimme myös naimisiin Helsingin maistraatissa, jossa todistajatkin olivat talon puolesta. Olimme siellä aivan kahdestaan. Hääpäivämme oli ihan tosissaan perjantai ja 13 päivä maaliskuuta, 1981.

Siitä lähtien tässä on yhdessä taivallettu ja monet karikotkin ylittäneet. Rakkaus on ollut se kantava voima ja se kantaa edelleenkin.

Hääpäivästä vielä sen verran, että olimme kutsuneet hääpäivänämme kaikki ihan lähisukulaisemme meille illalla juhlistamaan päiväämme.

Sivuviitteenä....tuosta porukasta on jäljellä enää yksi, minun äitini. Haemme hänet huomenna meille joulunviettoon.

Tuo kaikki vuonna 1981 oli vielä ihanaa ja auvoisaa aikaa. Odotin jo esikoistamme tuossa vaiheessa.

Vain 10 vuotta tuosta ihanasta auvosta eli vuonna 1991 isäni kuoli ensisijaiseen maksasyöpään. Hän oli tuolloin vain 63 vuotias.

Se oli minulle todella iso shokki ja surin isääni näin jälkeenpäin ajateltuna ehkä jo epänormaalinkin paljon. En muista tuosta ajasta mitään muuta kuin että Persianlahden sota syttyi ja Freddie Mercury kuoli myös samana vuonna.

Minulta meni tuolloin kaikki lamat ja muut ihan tuosta vain ohi, ei vaikuttanut mitenkään tuolloin meihin. Enkä edes ajatellut koko asiaa. Niin sumussa olin isäni kuoleman jälkeen.

Luin todella vaikuttuneena kuvausta Pietarin kirkosta, jossa olitte jouluyönä katsomassa Joulumessua. Varmasti upea kokemus.

Minulla on ollut aina jouluna sellainen tapa, että kun kaikki jouluruuat on syöty, iloista yhteiseloa vietetty, lahjat jaettu ja kämppä tyhjentynyt, niin katsoin aina joka joulu Vatikaanin Pietarin kirkon joulumessun ja siemailen glögiä. Se on minulle sellainen "pyhä" tapahtuma joulussa.

Olemme olleet Roomassa vuonna 1994, kun miehelläni oli 40-vuotispäivät ja kävimme myös tuolla Pietarin kirkossa. On se vaan todella vaikuttava ja jotenkin tuntui, että siellä kahisivat historian siivet ja pitävät omana tietonaan monen monia asioita.

Oikein Hyvää Joulua Jarille ja läheisilleen.

Ystävällisin terveisin,

Eeva Vasenius

assistentti (nimimerkki)

Hyvää JOULUA jARILLE!

Tutkain (nimimerkki)

Luinkin Jari Tervon jutun läpi ja sehän oli hyvä. Rooman amoriudesta lähtee jatkossa monet sanaleikit liikkeelle, ja uskon ja toivonkin niitä riittävän ilman sulkumerkkejä(viittaan ylempiiin sepustuksiini), mutta eipäs niistä sen enempää.

Koen tämän Tervon kirjoituksen jonkinlaisena anteeksipyyntönä tapahtuneelle jutulle(pitäneekö sitten paikkaansa, ajankohdallisesti ainakin näin voisi olla, vai?) ja jos näin on niin hieno homma!

Toivotan Turvallisen Nimimerkin takaa vielä hyvää joulua kirjoittelemisten parissa viihtyen!

morjens (moro) (nimimerkki)

"""Koen tämän Tervon kirjoituksen jonkinlaisena anteeksipyyntönä tapahtuneelle jutulle(pitäneekö sitten paikkaansa, ajankohdallisesti ainakin näin voisi olla, vai?) ja jos näin on niin hieno homma!"""

Tervon kirjoitus ei ollut anteeksipyyntö. Paitsi, jos se oli uusliberaaliin tyyliin lausuttu, jota kukaan ei ymmärrä anteeksipyynnöksi.

Uusliberaali anteeksipyyntö alkaa aina näin: Jos olen jotain loukannut jne. Savolaisen anteeksipyyntö kuuluu taas: Oho! -Joka sekin on vakuuttavampaa anteksipyytäistyä, kuin; Jos olen jotakuta loukannut.

Kun pyydetään anteeksi, on pyydettävä täsmälleen siitä asiasta/teosta jonka jälkeenpäin virheeksi on oivaltanut. Niillä nimillä- ja sanoilla joita kohtaan loukkaus on suunnattu.

Rivien välistä- tai kiertoilmaisuilla suoritettu anteeksipyyntö ei ole mikään anteeksipyyntö. Se on paskahousun vaikerrusta- ja heikkoa luonnetta. Anteeksipyyntö ei koskaan voi olla ehdollinen.

Tosin, jos on vakuuttavasti sitä mieltä, ettei anteeksi tarvitse pyytää. Teko oli oikea, vaika se suuret mittasuhteet on saanutkin, niin ei sitten mitään. Sitten kuljetaan loppuelämä Kainin merkki otsassa- ja otetaan nurkumatta vastaan se inho niiltä tahoilta, jotka loukatuksi ovat itsensä kokeneet.

Tervo ei olisi ikinä heittänyt Raamattua yhtä lapsellisen naiivissa uskossaan, jos olisi tajunnut seuraukset.

Ja, koska nyt on Jouluaatto, niin toistamiseen: Hyvää joulua.

Tutkain (nimimerkki)

Tarkoitinkin paskahousumaista rivien välistä tyypillistä kiertoilmaisullista Pikku-Kallemaista tapaa.

Hyvää Joulua!

Tutkain (nimimerkki)

On tämä suomalainen(pienellä) anteeksiantamattomuus juurrutettu meihin niin, niin syvälle, että voi voi pojat!

On tämä Suomalainen(isolla) ylpeys juurrutettu meihin niin, niin syvälle, että voi voi pojat!

On tämä suomalaisuus tehty meille niin rasittavaksi ja väsyttäväksi jutuksi nimeltä elämä(pienellä) että voi voi pojat(pienellä)!

On tämä Suomalainen valheellisuus tehty meille niin ihanaksi ja mukavaksi elämänohjeeksi, että voi voi Pojat!

Mikä neuvoksi?

Jospa nostaisin kirjan(pienellä) ylös(paiskaan sen alas saatana!)

Ei kai se sen vaikeempi(vittu että pitää olla vittumainen ja vaikee) juttu? ole!

Ole!
Ole?

Mr. Conspiracy Intl. (nimimerkki)

On se vitsikäs mies se Stan Saanila!
Vaikka ei taida ollakaan Uutisvuoto-ohjelman kapteeni.

pekka toivonen (nimimerkki)

Virallista häämatkaa ei voi tehdä ilman edeltäviä häitä.Ehkä Katin haaveena oli aina ollut tehdä jonkun kanssa häämatka Roomaan.

Jari Tervon pitkän ja ilmeisen harmonisen sekä hedelmällisen avioliiton tukevana peruspilarina saattavat olla juuri tuo horjahteleva paavi ja luhistunut Neuvostoliitto. Parempaa kannustina nuorelle parille ei ole ollut kuin omassa elämässään välttää uskontoa ja politiikkaa.

kylähullu (nimimerkki)

Kaikesta huolimatta: Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta vuotta!

MURSU (nimimerkki)

Kaikesta huolimatta, ja juuri siksi ja senvuoksi että tässä maassa saa vielä kirjoitella vapaasti mielipiteitä, ja että sinä Tervo moninaisin tavoin kirvoitat muidenkin "kynät" sauhuamaan, milloin ihastuksesta, milloin vihastuksesta, mutta olet kuitenkin ollut meihin vaikuttava mielenkiintoinen kulttuuripersoonarikkkaus...niin, haluann toivottaa Hyvää Joulua ja Antoisaa Uuttavuotta 2011.

Jac (nimimerkki)

Rooma on takaperin Amor, Nato on takaperin Otan ja Tervo on epävarma arka ateisti joka aukoo päätään pelonsekaisesti isommilleen jatkuvalla syötöllä TV:ssä, ah, niin valloittavalla ja ihanalla tavalla.Miksi pohjoimaiden lipuissa on kristittyjen risti? Miltä pohjalta nykyeuroopan etiikka, moraali ja usko on rakentunut Jari?
Usko ja itselleen asioiden uskottelu ovat vastakkaiset asiat.

Rauhallista joulua ja kirjoita hyviä kirjoja.

-love

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"...vaimoni vanhempien luona. He tarjosivat kuopuksensa miehelään menon kunniaksi..."

Tuohon herkulliseen hetkeen on vielä palattava! Siinähän siviilipalvelus-Tervo kohtasi vaimonsa sotasankari-isän, ensimmäistä kertaa saman suvun jäsenenä. Molemmat miehet varmasti tiesivät, ja tiesivät sen toisenkin tietävän, että ideologioilla olisi mahdollisuus törmätä, jos törmäyskurssille haluttaisiin hankkiutua.

Tarkistin vielä siitä tietystä sinikantisesta sotilasmatrikkelista Katin kuopus-aseman. Aivan oikein: Jarin lankomiehet ovat vanhempaa ikäluokkaa, eri vuosikymmeneltäkin.

Onneksi matrikkelista valmistuu kohdakkoin uusi versio! Tässä nykyisessä nimeni on - uskokaa tai älkää - Tauno. Uudistettu kirja tulee minun tapauksessani olemaan, kirjaimellisesti, parannettu painos.

Hyvää Joulua!

Käyttäjän wiljoantero kuva
Antero Manninen

Että jaksatkin, rassukka, herjata kristittyjä arvoja, joihin meidän länsimainen sivistyksemme perustuu. Raukkamaisinta on herjata Johannes Paavali II:sta, joka rohkealla toiminnallaan lopullisesti sai aikaan ihailemasi kommunistidiktatuurin romahduksen. Ja kaiken tämän kehtaat tehdä vielä jouluna.
Kai muistit heitellä Raamattua Kari Tapion hautajaisissa? Hautajaisethan ovat halveksimasi kristinuskon eräs keskeinen seremonia.
Toivottavasti pidät lupauksesi ja tämänkertainen on todella viimeinen kolumnisi näillä palstoilla.

Vieras (nimimerkki)

Millä tavalla muka perustuu?

Pimeällä keskiajalla tuhottiin länsimainen sivistys, mutta onneksi siitä oli vielä jotain jäljellä sen jälkeen. Sittemmin kirkko on vain yrittänyt nimetä muiden asioita omakseen (esim. pakanallisen joulun tai heikompien auttamisen)

Pegu (nimimerkki)

Antero Manninen ei tiedä mitä sivistys on, tai sitten hän on kristitty fanaatikko, jota voi tituleerata hihhuliksi. Juuri kaltaistesi hihhuleiden tai tietämättömien takia sivistyksen nousu kesti Euroopassa poikkeuksellisen pitkään. Elimme pimeää keskiaikaa liian kauan, tieteen tekijöitä halveksuttiin ja jopa vainottiin. Noitia poltettiin roviolla. Haluatko kääntää kelloja taaksepäin noin 300 vuotta?

Käyttäjän wiljoantero kuva
Antero Manninen

Periaateessa en vastaile kirjoittajille, jotka eivät uskalla esiintyä omalla nimellään. Tällä kertaa teen kuitenkin poikkeuksen kysyäkseni: Ketkä "me" elimme pimeää keskiaikaa? Mehän elämme 2000-lukua, keskiajalla eläneet ihmiset toimivat oman aikansa tietämyksen ja uskomusten varassa. Tieteen harjoittajia on aina vainottu valtaapitävien toimesta silloin, kun valtaapitävät ovat kokeneet tieteen saavutusten uhkaavan omaa asemaansa. Näin tapahtuu tänäkin päivänä. Noituuteen syyllisiksi väitettyjä vainottiin ja tuomittiin vielä 1600-luvun lopulla lähinnä luterilaisessa Skandinaviassa, eniten Ruotsissa (johon Suomikin tuolloin kuului).
Nimittely kristilliseksi fanaatikoksi on minun kohdallani perusteetonta.
Kunnioitan kristinuskoon sisältyvää moraalia ja etiikkaa, mutta olen eronnut kirkosta jo 1970-luvun alussa. Pidän oikeutenani arvostella kärkevästikin asioita ja henkilöitä, jotka loukkaavat toisten omaksumia, yleisesti hyväksyttyjä arvoja, olkootpa ne hengellisiä taikka maallisia.
Opiskeltuani ja tehtyäni työtä mm. Itä-Afrikassa ja Pakistanissa eri uskontoja ja kansallisuuksia edustavien ihmisten parissa antaa minulle käsittääkseni edellytykset ymmärtää, mitä sivistys pohjimmiltaan on. Mielestäni se ei ainakaan ole toisten ihmisten arvomaailman häpäisemistä esimerkiksi Raamattua heittelemällä, koska sellaisen toiminnan harjoittaminen ei ole enää kaukana kirjarovioitten sytyttämisestä.

Pegu (nimimerkki)

Periaateessa en vastaa kirjoittajille, jotka kirjoittavat typeryyksiä oman nimensä ja kuvansa kanssa.

Kommentoin kommenttiasi, jossa totesit muun muassa: "Että jaksatkin, rassukka, herjata kristittyjä arvoja, joihin meidän länsimainen sivistyksemme perustuu."
- Totesin, että sivistyksemme ei perustu kristillisiin arvoihin. Päinvastoin, kristilliset instituutiot jarruttivat sivistyksen kehitystä. Kuuluuko kristillisiin arvoihin toisen ansiokkaan kirjoituksen kommentointi käyttämilläsi termeillä, kuten rassukka?

Jatkoit: "Raukkamaisinta on herjata Johannes Paavali II:sta, joka rohkealla toiminnallaan lopullisesti sai aikaan ihailemasi kommunistidiktatuurin romahduksen."
- Ei Paavi romahdusta saanut aikaan. Ei, vaikka Timo Soini onkin katolilainen. Naurettavaa, jopa typerääkin väittää moista. Romahduksen saivat aikaan noiden maiden kansalaiset.

"Ketkä "me" elimme pimeää keskiaikaa?"
- Konteksti oli kommentissani Eurooppa. Se olisi selvinnyt lukemalla kommentti ja ymmärtämällä se (muutama rivi).

"Mehän elämme 2000-lukua, keskiajalla eläneet ihmiset toimivat oman aikansa tietämyksen ja uskomusten varassa."
- Mitä tekemistä tällä ilmiselvän asian toteamisella on tässä yhteydessä?

"Tieteen harjoittajia on aina vainottu valtaapitävien toimesta silloin, kun valtaapitävät ovat kokeneet tieteen saavutusten uhkaavan omaa asemaansa. Näin tapahtuu tänäkin päivänä."
- Kerro missä länsimaassa näin tapahtuu? Jos ei lasketa mukaan ilmastonmuutoksen kieltäviä ääri-konservatiiveja ja uskovaisia.

"Nimittely kristilliseksi fanaatikoksi on minun kohdallani perusteetonta."
- Nyt, kun luin toisen kommenttisi, olet melkein oikeassa. Siksi varasinkin mahdollisuuden tietämättömyydelle.

"Opiskeltuani ja tehtyäni työtä mm. Itä-Afrikassa ja Pakistanissa eri uskontoja ja kansallisuuksia edustavien ihmisten parissa antaa minulle käsittääkseni edellytykset ymmärtää, mitä sivistys pohjimmiltaan on."
- Tuo parantaa edellytyksiäsi, mutta edellytyksiä ei olla kohdallasi lunastettu. Et tunnu ymmärtävän edes pintapuolisesti mitä sivistys on.

Ylipäätään, annoit itsestäsi moukan ja sivistymättömän kuvan kommentoimalla varsin ansiokasta kirjoitusta täysin aiheesta sivuavalla vouhotuksella ja kiihkomielisyydellä. Se kirvoitti kommentoimaan kommenttiasi.

Käyttäjän wiljoantero kuva
Antero Manninen

Huomaatko oman epäloogisuutesi? Pidätkö itseäsi korrektina ja maltillisena keskustelijana?

"Ei Paavi romahdusta saanut aikaan. Ei, vaikka Timo Soini onkin katolilainen. Naurettavaa, jopa typerääkin väittää moista."
Enhän minä niin olekaan väittänyt. Miten Timo Soinin henkilökohtainen uskonnollinen vakaumus sinun mielestäsi liittyy kommunismin romahdukseen?

Muuten: Oletko sitä mieltä, että "pimeällä keskiajalla" oli todella noitia, joita poltettiin?

Konteksti kirjoituksessasi oli "pimeän keskiajan" ihmisten käyttäytyminen. Siksi muistutin sinua, ettemme "me" ole siitä vastuussa, voimme vain ottaa tehdyistä virheistä opiksemme. Tuon, kieltämättä monessa suhteessa vaikean ajan kokemusten pohjalta kypsyivät myöhemmin merkittävät filosofiset ja eettiset oppirakenteet sekä taiteen renesanssi, jotka ovat nykyisen eurooppalaisen sivistyksen perusta.

Jotta saisimme tämän keskustelun päätymään sinun voitoksesi, voimme sopia, että olen moukka ja sivistymätön. Onnittelut voittajalle!

PS:
Tässä pari näytettä Tervon "kunnioittavasta" ja "sivistyneestä" kielenkäytöstä. Ne kuvastavat hyvin hänen suhtautumistaan maalliseen ja hengelliseen regimenttiin:

"Pormestari suhtautui tehtäväänsä asian vaatimalla koomisuudella. Hän tauotteli puhettaan niin pitkillä pausseilla että pelkäsimme hänen nukahtaneen kesken kaavan. Tauot hän sirotteli paikkoihin, johon ne eivät minkään logiikan mukaan kuulunut."

"Ympärillämme taivasteleviin katolilaisiin puolalainen Karol Wojtyla näytti tekevän pyörryttävän vaikutuksen. Paavi näytti mielestäni päihtyneeltä, ainakin hän horjahteli.."

Ja tässä näyte Tervon logiikasta ja ajatuksen hehkusta:

"Kotona tarjosimme todistajillemme kuohuviiniä."
"Ravintola tarjosi meille kuohuviiniä eikä Kati hennonnut sanoa inhoavansa kuohuviiniä."

Ja vielä lopuksi.
Erityiskiitos tästä ansiokkaaasta virkkeestäsi, joka voitaisiin julkaista vaikkapa Ylioppilaslautakunnan toimesta esimerkkinä täydellisestä suomenkielen kirjallisesta hallinnasta:

"Ylipäätään, annoit itsestäsi moukan ja sivistymättömän kuvan kommentoimalla varsin ansiokasta kirjoitusta täysin aiheesta sivuavalla vouhotuksella ja kiihkomielisyydellä. Se kirvoitti kommentoimaan kommenttiasi."

Tutkain (nimimerkki)

Keskustelua. Hyvä. On.

Tutkain (nimimerkki)

Mistä Mannisen purkaus? Miksi? Eihän Tervon ylläolevassa jutussa mitään ihmeempää.

Peku (nimimerkki)

Sellaista on elämä. Tervo tavoitteli tosissaan Finlandia-palkintoa historiallisilla romaaneillaan, mutta historiaan hän jää raamatunheitosta.
Nätti tarina erään avioliiton alusta. Ja kuten kolumnisteille usein käy, perässä seuraa lukuisia kommentteja otsikolla Hei, minäkin menin naimisiin. Kas, kun ei tuohon Kallen syntymään tartuttu enemmän. Tervohan kirjoittaa, että Kalle oli toiveissa jo seitsemän vuotta ennen syntymäänsä. Mutta mitä odotetumpi, sitä rakkaampi, siis lapsi.
Kaikkea hyvää kolumnistille ja parempaa uutta vuotta.

R.P. (nimimerkki)

Viimeinen kolumnisiko? Ei kai sentään. Kirjoituksiasi on ollut hieno lukea, paitsi silloin kun olet paasannut potkupallosta.

Käyttäjän jaska12 kuva
Jaakko Selin

Älä nyt vaan lopeta. Ei ainakaan näitten Mannisten takia.

-J- (nimimerkki)

'Tässä viimeisessä kolumnissani muistelen yhdeksäntoista vuoden takaista joulua.'

--> Jaaha, sivari Tervo alkaa sitten kirjoittamaan varmaan varusmieslehdessä miten Suomi itsenäistyi ja kehittyi isänmaallisten voimien ansiosta yhteiskunnaksi jota on hyvä arvostella.

Perheesi on saanut systeemiltä aika paljon, kerroppa joskus mitä olet systeemille antanut.

-A- (nimimerkki)

Älä lopeta tätä kolumnia. Tämä on ainoa jota seuraan. Miten käy suomen nuorison jos ne ei saa laadukasta tekstiä lukea.

Tämä kommentointi mahdollisuus pitäisi kyllä mielestäni poistaa aivan kokonaan. Asiattomia lähinnä kaikki. Ne jotka tykkää niin lukee.

Mitä Raamatun heittoon tulee, niin pirun hyvin heitetty Jari. :)

Tutkain (nimimerkki)

No siehän sälli olet!

Karvanivustoimihenkilö (nimimerkki)

Omaakin aivokapasiteettia kannattaa käyttää hyödyksi, tiedä vaikka mitä mukavaa ja vallatonta sieltäkin löytyy.

Tottahan toki, kommentointihan pitää suorastaan kieltää, niin saamme kaikki olla yhtä mieltä eikä tule eripuraa vai? Ja muutenkin esim. vaalit pitäisi kieltää ja kaikki vastaava demokraattinen toimintamalli. Annetaan puheenvuoro vaan Jarille ja kumppaneille, niin kaikilla on hyvä olla ja maassa kaikki hyvin. Ja kaikilla hyvä tahto, heitti Raamatun tai kaksi.

Parempi Raamattu studion lattialla kuin kaksi Koraania hyppysissä - ja huonompi missä lie.

laranteema (nimimerkki)

Uskonnolliset johtajat horjuvat, valta ja muurit kaatuvat, mutta tukevasti maaperään ankkuroitunut uusmaalainen kirjailija elää tassutellen tyytyväistä elämäänsä, viljellen anekdootteja ja poimien detaljeja. Koska kirjailijalta ei tunnu juurikaan mitään puuttuvan, olen vohkinut Tervon joulupataan netistä seuraavan hyvin riisutun mutta minimalismissaan ihastuttavan esityksen. Siinä yhdistyvät paitsi usko, toivo ja rakkaus, myös monille meille vielä kirkkaat Fontana di Trevi -takaumat ja kiehtovalla tavalla Neuvostoliitto.

Olisin voinut toki laittaa joulumusiikkisäveltäjä Händelin Cara Sposan (Rakas vaimoni) kontratenoriaarian oopperasta Rinaldo, mutta eipä tällä kertaa, koska hakusessa on toivoa eikä epätoivoa uhkuva esitys. Osin samoin, alavirettä torjuvin perustein en laita pataan nyt Gorban levyttämää muistolaulua rakkaalle puolisolleen Raisalle. Joten:

Anita Ekberg -inkarnoitunut onnen lähteensä löytänyt laulajattaremme on nimeltään Vera (usko) ja taiteilijasukunimekseen hän on valinnut agenttinsa avulla jostain markkinaraosta löytämänsä Brezhnevin (Brezhneva). Oikealta nimeltään Vera on Kiperman ja tyttönimeltään Galushka.

Vera Brezhneva uskoo tai laulaa uskovansa että Rakkaus pelastaa maailman. Dostojevski, tuo ei-mitenkään-miehekäs ja vieläpä huonon tilin tehnyt pietarilainen sanomalehtikolumnisti ja romaanikirjailija, puolestaan uskoi kauneuden pelastavan maailman. Mihinpä kolumnisti-kirjailija Tervo uskoo, jos ei näihin venäläisiin toivorikkaisiin pelastusoppeihin?

Jo toivo itsessään on kauneutta. Toivotaan että miellyttää, ja laitetaan mukaan vielä isännälle uudeksi vuodeksi kuohuviiniä, kontekstissa shampanskoje ("se, joka on rakastanut, saa täyttää maljan").

Vera ja fontanat
http://www.youtube.com/watch?v=z0rwAWz7K0o&feature...

Kuohuviiniä ja kristallia
http://www.youtube.com/watch?v=nttWq14lDsM&feature...

S novym godom 2011, everybody!

PS. Toivon täydestä ja lämpimästä naissydämestäni että kirjailijan vaimo OLi hääpäivänään ja ON edelleen kaunis eikä ainoastaan näyttänyt siltä :).

Assan vessan kassa (nimimerkki)

Kun nyt täten olet tehnyt vaimostasi Katista keskustelupalstojen ja median polttoainetta, haluaisin kertoa sinulle, että olen itsekin viettänyt joulun hänen kanssaan. Taisi olla 1985.

Kati oli loistava nainen, ja on sitä varmaan vieläkin. Joulunvietto hänen kanssaan sujui mainiosti.

Kertoisitko hänelle terveiset?

Työ?jaTerveys (nimimerkki)

Mistä nämä vittumaiset trollit oikein sikiää?

kateudesta?

morjens (moro) (nimimerkki)

Tervoa ei ole syytä kadehtia muusta kuin rohkeudesta kristillisiä arvoja kohtaan suorittamasta historiallisesta teosta: Lentävästä Raamatusta.

Odotamme vain, mitä hänellä on modernin länsimaisen kulttuurin vakavimman uhan, Islamin varalle suunniteltuna. Se paljastunee meille ehkä vasta sitten, kun Islam on kypsä käymään oman homokeskustelun, jonka jälkeen maailman- ja Suomen suvaitsevat tulkitsevat sen ahdasmieliseksi keskusteluksi,- ja kohdistavat kostotoimensa uskonnollisiin symboleihin, kuten esimerkiksi, vaikkapa Koraaniin.

Islamin suhtautuminen homoihin tänä päivänä- loppuvuodesta 2010, ei vielä maailman,- eikä Suomenkaan suvaitsevia kirjailijoita- ja muita tyhjäntoimittajia hetkauta millään tavalla. Se ei aiheuta tarvetta viskellä koraania,- vaan annas' olla, kun se etenee siitä länsimaiseen hyväksyttävämpään suuntaan. Paradoksaalista, eikö totta arvon lentävästä Raamatusta ihannoivat tahot.

Tutkain (nimimerkki)

No niin, ja taas ollaan riekkumassa sivuilla Tuomiohenki päällä!

Tuliko hyvä olo? Tuskinpa.

Assan vessan kassa (nimimerkki)

Kateus on varmaan yksi syy. Mutta toisaalta, kun Tervon tapainen exhibitionisti ripustaa koko perheensä edesottamukset eri medioissa yhtä aikaa kaiken kansan nähtäville, kuten aikoinaan ripustettiin isoisän kalsarit pyykkinarulle kuivamaan, ei ole ihme, että median kuluttajien keskuudessakin ilmenee ylilyöntejä. Tervohan itse provosoi.

Jos nyt eläisimme äänimedian (radio) aikakaudella saattaisi joku Tervon eksentrisyyteen leipääntynyt henkilö haastaa kaikki hänen vaimonsa Katin kanssa joulun viettäneet viidellä (5) markalla Sävellahjaan.

Toisin sanoen, - sitä Tervokin saa, mitä tilaa.

Tutkain (nimimerkki)

Etkö vajoa samaan suohon, jos lähdet tekemään ja puhumaan huonotapaisia ja loukkaavia juttuja?

Tutkain (nimimerkki)

Klo 03:57
Anteeksianto ja pyyntö ovat maailman tärkeimmät asiat. Tällainen väliaikatiedote tähän näin vaan, että tässä vaiheessä harjoituksia näyttää ihan hyvältä. Mielestäni blogeja ei kannata sulkea herneellisten nenien takia, vaan röörirassausta kannattaisi jatkaa(miksi ei-elämälle kyllä!)edelleenkin.
Terveisin T.

Jänistä ajava hirvikoira (nimimerkki)

Eikö vaikkapa Lehtipuu, Heino, Mäkelä, Lehtovirta tai kukaan muu kulttuurinköyhdyttäjä uskalla heittää Koraania lattiaan? Seppo Lehto? Ai niin, sehän on linnassa. elämäntapaopiskelija Ellilä? James (Miten sairaalloinen suomenvihaaja lieneekään sellainen joka antaa lapselleen Suomessa nimen James...) Hirvisaari tai Eiran Bunkkeriparasiitti(Jäikö sivari kesken?)? Kaikkien kolmen yritys nousta Kulttuurinköyhdyttäjien Marttyyrigalleriaan Lehdon rinnalle näyttää lopahtaneen nolosti, näytön paikka? Entäs se Michael Jacksonin näköinen Muutospuolueen "Huumeeet laillistettava"-puheenjohtaja?

Manninen? jolle Vihavaisen näköiset pikku-ukot selittää jo aattona ennen neljää iltapäivällä että taas on vain venäjän vaalimia "länsimaisia" arvoja pilkattu, älä itke isomies, heitä koraani!

Uskaltaako Siviilitarkkailija tai morjens(moro) tai joku muu nimimerkin takana kyhjöttävä siisseli heittää koraania lattiaan? Luulisi ihmissaastojen joukokosta löytyvän joku joka uskaltaisi vaan ei. Kyllä Pekka Siitoin olisi uskaltanut, tosin Siitoin oli käynyt armeijan...

Kaikesta huolimatta, Jeesus (Kaikkien hyysärien isä ja äiti) rakastaa teitäkin arvon aivopieruilijat.
Hyvää Vapahtajan syntymäpäivää.

morjens (moro) (nimimerkki)

Moro "hirvikoira." Antaisit edes jouluna jänisten olla rauhassa. Jänikset kuitenkin ovat pienimpiä niistä pahoista, joita pahiksiksi nimitämme.

Lainaus:"Uskaltaako Siviilitarkkailija tai morjens(moro) tai joku muu nimimerkin takana kyhjöttävä siisseli heittää koraania lattiaan?" Lainaus päättyy.

"moro" vastaa omasta puolestaan: Miksi kysyt uskalluksestani viskellä koraania? Enhän minä joidenkin kierojen kristillisten arvojen mukaan uskalla heittää Raamattuakaan pilkkaavassa mielessä. Olen tietoinen, että Raamatun heittämisestä minulle ei koituisi muuta kuin suuri inho oman kulttuurini edustajilta, mutta koraanin häpäisemisestä joutuisin taatusti ääri-islamistien tappolistan kärkeen. Raamatun heittäminen on siis riskien suhteen puhdasta raukkamaisuutta- ja vellipöksyisyyttä.
Sitäpaitsi, minulla ei ole pienintäkään tarvetta heitellä Raamattua.

Eikä tämä teksti tästä miksikään muuttuisi, vaikka se olisi omalla nimellä kirjoitettu. Kas, en ole julkisuuteen pyrkivää sorttia, joten käytän oikeuttani kirjoittaa anonyymina- ja kyllä se jollain ylläpitäjän listoilla moronkin nimi on listattuna.

Tutkain (nimimerkki)

Huomaat ja näet Hirvikoiraa ajava Jänis, tulokset. Ei kukaan uskalla. Enpä lähtisi itsekään moiseen. Raamattu edustaa minulle nykyään niin paljon. Raamatun levikkilukuja kun seuraa, ja tekee siitä sitten johtopäätökset, niin kovaa kamaa on pakko olla kansien välissä.

Vieras (nimimerkki)

Mukavaa luettavaa tuo Tervon teksti. Mukavaksi sen tekee lyhyet ja ytimekkäät lauseet. Riihimäkeläisenä muistan junien kuulutuksista, että junat eivät lähteneet enää Leningradiin, vaan rupesivat ajamaan Pietariin. Kirkonmiehet ovat omasta mielestäni olleet aina juoppoja, ja tästä syystä esim. sukututkimuksien tekeminen on hankalaa. No joo, en voi muuta kuin ottaa osaa jos vaimon nimi on Kati. Roma tuli muuten ihan yllätyksenä, vaikka sanassa ei ole kuin neljä kirjainta.

pekka toivonen (nimimerkki)

Jari Tervo on humanististen tieteiden kandidaatti.

Humanismi on kuten me kaikki tiedämme, antiikin sivistysihanteeseen perustuva keskiajan lopulla syntynyt inhimillisyyttä korostava suuntaus. Toisaalta sillä ymmärretään myös elämänkatsomusta, jossa keskipisteenä on ihminen, ei Jumala.

Kandidaatti puolestaan on ehdokas. Toisinaan viranhakija.

Jääkö Jari Tervo yliopistossa viranhakuun opetetuksi itsekeskeiseksi ihmiseksi vai kasvaako hänestä vielä (itse)oppinut ja rakastettu lähimmäinen suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuuden taataksi, sen päättää Ikiaikojen Jumala.

pekka toivonen (nimimerkki)

Vuonna 2059 Jari Tervon jo saavutettua kunnioitetun 100 vuoden iän, olisi hienoa kuulla jouluna perinteinen Jarin Joulusaarna, jossa hän omintakeisella, uskomattomalla tyylillään kertoisi muisteloitaan matkansa varrelta, Elämäntyö-Finlandia-palkinnon huumasta ja Nobelin kirjallisuuspalkinnon menettämisen raastavuudesta. ( Tervohan menetti varmana pidetyn Nobelinsa yhden ainoan televisioidun julkisen raamatunheiton vuoksi maapallon kristittyjen massiivisten mielenosoitusten painostamana .) Ja niin monesta muusta henkilökohtaisesta, kansallisesta ja kansainvälisestä tapahtumasta. Erityisesti muistelo vuodelta 1991 on laajasti rakastettu.

Merkitään kalenteriin 24.12.2059.

Mari (nimimerkki)

Tervemenoa Jari, emme jää sinua kaipaamaan! Jos vielä lähtisit Uutisvuodosta tyhmine vitseinesi. Harkitse vielä sitäkin, että lähtisit koko Suomesta?

morjens (moro) (nimimerkki)

Onko tuo Tervon viimeinen kolumni tällä palstalla, vai ei, on epäselvää vielä. Voihan tuo viittaus viimeiseen kolumniin tarkoittaa juuri tätä kolumnia, eli toistaiseksi viimeisintä, kunnes seuraava taas tulee.

No, mene tiedä. Tervo tekee tietysti itse ratkaisunsa. Sitä voi pohtia, miksi hän lopettaisi Uuteen Suomeen kolumnien kirjoittamisen.

Lopettaminen toisi mieleen ensimmäisenä halun paeta takavasemmalle aiheuttamaansa Raamattukohua, joka todellakaan ei tule unohtumaan koskaan hänen saavutustensa saralla, jos niitä joku joskus ylös listaa.
Reilu anteeksipyyntö päästäisi hänet siitä ikeestä, että se nostetaan jokaisen Tervon julkisen ulostulon yhteydessä esille.

Puuttuu vain, että hän jossain tulee ulos- ja kerjää säälipisteitä toteamalla perhettään uhatun- ja olon tuntumisesta turvattomalta.
Tuo, kun tuntuu olevan nykyjulkkisten perusvaikerointia, kun kansa ei pokkailekaan nenän edessä, kuten ehkä luulo on ollut.

Itse en ole häntä savustamassa ulos, vaikka en pysty oikein olemaan mistään hänen kanssaan samaa mieltä.
Tässä yhteydessä onkin hyvä kysyä: Saako US:n keskusteluosioilla hyväksynnän vain olemalla samaa mieltä?

Tuo viittaus edellisellä viestittäjällä Uutisvuotoon on oikea.

Tutkain (nimimerkki)

Eikö pitäs järjestää raamatunheittokisat koripallon tilalle vaan kirja ja menoksi? Tulis kunnon pöllytykset näihin juttuihin, jeesusteluihinkin?

Käyttäjän wiljoantero kuva
Antero Manninen

Mainio ajatus, mutta mistä saataisiin joukkueelle kunnon kapteeni? Uskonto kun on tunnetusti kansalle huumetta ja jääkiekkoliitto on jo ominut pätevimmän miehen. Tervo, vaikka parhaan kokemuksen omaakin, tuskin suostuu varamieheksi, sen verran omanarvontuntoinen hän näyttää olevan.
Toisaalta, jos Tervo olisi joukkueen kapteenina, voittoisan ottelun jälkeen kansa näkisi, ettei urheilumenestyksen kunniaksi aina tavitse juoda kuohuviiniä, koska Katikin inhoaa sitä.

se, joka ei osaa, arvostelee (nimimerkki)

Voi Manninen ja muut kaltaisesi tyhjän kälättäjät. Kun ette itse osaa, täytyy mollata sitä, joka aidosti osaa. Sinä Manninen ja te muut vinkujat olette uskomattoman tylsiä tyyppejä. Ei teidän narinaanne edes jaksa lukea loppuun. Kun ei vaan koskaan joutuisi juttuun kaltaistenne besserwisserin kanssa.

Jari Tervolla on mielipiteitä, ja hän osaa ne hyvin ilmaista. Onhan se tietysti kurjaa, että sinä Manninen et saa sanaasi julki samalla lailla. Mutta yritä nyt niellä se kuin mies, äläkä narise.

Ja mitä Raamatun heittämiseen lattialle tulee, se on kirja. Ihan sama, mihin jotain kirjaa heitellään. Itse heitin sellaisen - siis Raamatun- juuri paperinkeräykseen. Toki pahvikannet revin ensin pois ja vein ne pahvinkeräykseen.

Tutkain (nimimerkki)

Ja se, joka voittaa pelin, joutuu lukemaan päälle päätteeksi, kappaleen Päivän Sanaa siitä raamatusta, mitä palloteltiin!

Onko tämä nyt sitten rangaistus vai palkinto?

Käyttäjän wiljoantero kuva
Antero Manninen
Tutkain (nimimerkki)

Peliä kehiin?

Voi pappi parat. Sivusta seuraavat(kateellisena;)

Käyttäjän wiljoantero kuva
Antero Manninen

("se, joka ei...)

Uskomatonta, että Suomesta löytyy vielä 2010-luvulla mielipide- ja sananvapauden vastustajia!

Tutkain (nimimerkki)

Idea.
Mitäs jos sähköisen raamatun muotoilisi pallon muotoiseksi? Ja sillä pelattaisiin?

Alfred Nobel (nimimerkki)

Palatakseni vielä tähän sivupolkuun eli koraaninheittoon. Sehän on vaativa laji, historia ei tunne moniakaan elossa olevia tai eloon jääneitä lajin harrastajia.

Teknisesti arabinkielisen peruskoraanin heitto on yksinkertainen suoritus. Ote on kutakuinkin samanlainen kuin raamatunheitossa eikä askeltaminen heittoringissä juurikaan poikkea helleenisen kiekonheiton koreografiasta. Huipputuloksia tavoittelevan on syytä muistaa pitkälle ulottuva saatto, aivan kuten raamatunheitossa.

Ongelmallisinta on kuitenkin harjoittelupaikan valinta. Helsingin seudulla koraaninheiton harjoittelu urheilukentillä ei enää ole mahdollista. Nykykäytännön mukaan kenttämestarit tarkistavat heittäjän ja heittovälineet jo portilla. Vain raamatun -ja lestinheittäjät sekä satunnaiset yökiekonheittäjät päästetään harjoitusrinkiin.

Vihjeenä koraaninheittoon tykästyneille voin kuitenkin kertoa, että Eläintarhan urheilukentällä lajia voi harrastaa aamuyön tunteina luotettavan kenttämestarin myötävaikutuksella. Viisasta on kuitenkin piilottaa koraani raamatun väliin siltä varalta, että braxin lentävät osuisivat paikalle. Kenttämestari ei myöskään ilmaiseksi tingi yöunistaan ja työpaikan menettämisen riskistä.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Noin kuusikymmentä vuotta sitten löydettiin Kuolleenmeren lähistöltä uskonnollisia dokumentteja. Näitä Qumranin kirjakääröjä pidetään (Wikipedian mukaan) 1900-luvun merkittävimpänä arkeologisena löytönä.

Mitä on Raamatun tai Koraanin heittäminen kirjakäärönheittoon verrattuna? Reunasta kiinni, ja toisella kädellä teropitkämäkimäinen veto! Serpentiinin taikka wc- tai talouspaperirullan viskaaminen voi antaa kalpean kuvan suorituksesta, ja toisaalta tarjota lajiharjoitteen. Komeassa kaaressa purkautuvasta kirjakääröstä saa varmasti todelliset "kiksit", kuten nykyään sanotaan. Julkinen keskustelukin ymmärtääkseni kiihkeydessään ylittäisi tämänsyksyisen kohun.

Mitredat (nimimerkki)

Kirja,jonka Tervo TV-ohjelmassa heitti olkansa yli studion lattialle oli vuonna 1991 Pieksämäellä, Raamattuseuran kirjapainossa painettu pehmeäkantinen Raamattu.
Turha selitellä.

esperanza (nimimerkki)

Mitredat:
ehka kyseessa olisi voinut olla hanen vihkiraamattunsa, silla Pieksamaella v 1991 painettuna se olisi voinut olla parahiksi Tervon haajuhlallisuuksiin. Ah, mutta ei: hantahan ei vihkinytkaan pappi vaan harvapuheinen pormestari, jolta ei raamattuja sen paremmin kuin muitakaan pyhia kirjoja liikene.

esperanza (nimimerkki)

No voi sentaan, Petri Suomi,kun emme voikaan sinun harwaresi avulla todistaa oliko varikaskantinen kirjallinen teos todella raamattu vai jaritervo tai vainolinna tai Mohammedin kuva (jos tasta kuvallista ilmaisua edes sallitaan)? Yhta kaikki, eiko ele ollut sangen moukkamainen, kun silla aivan ilmiselvasti pyrittiin viestittamaan, etta taaltahan pyyhkii: heitan jopa raamattua kanveesiin, eika tunnu missaan? Kuten sanoin, tassa teossa kavi ilmi kuitenkin se, etta raamattua saa heittaa ilman etta siita kristikansa yltyy tai provosoituu terroritekoihin tai muunlaiseen liikehdintaan lansimaisia kohtaan, jotka ovat tarjonneet uusille toisuskoisille paitsi uuden kodin myos materiaalista hyvaa. Missa muussa noin hyvin kohdellaan ja pluralistisesti. Jos Tervolla olisi munaa, lausuisi han jotain tata kotimaansa koko kuvaa vasten.
Petri Suomi, I rest my case. Oman koraaniheittosi jatan ihan sinun haltuusi.

morjens (moro) (nimimerkki)

Jos Tervo todellakin lopettaa kolumnoinnin täällä, voidaan se tulkita karkaamiseksi, pakenemiseksi, piiloon menemiseksi- ja kaikenlaiseksi muuksi, mutta, ei reilun havumetsien miehen teoksi.

Petri Suomen jankkaaminen; Mitä lensi- ja minne, on yhtä tyhjän kanssa. Raamattu lensi- ja ohjelmassa annettiin ymmärtää, että Raamattu lentää. Sillä ei ole mitään merkitystä mihin se lentää. Sillä on merkitystä, että se irtosi Tervon kädestä takaviistoon, jonka merkityksen kaikki tietävät. Varsinkin avioeroajat, kun omaisuudesta riidellään- ja omistuskirjoja tuodaan todisteeksi riitelypöytään. Takavasemmallehan ne yleensä lentelevät raivokkaan äänen säestyksellä.

Minua Tervon tapauksessa eniten alkavat säälittämään hänen lähiomaisensa. Hehän tässä kärsivät. Vaimo- ja lapset, jotka kuulemma Tervo julkisuuden alttarille on itsensä kanssa kammennut. Mitä ihmettä Tervo oikein ajattelee nyt. Aivan kuin hän olisi täydessä paniikissa kolumneissaan- ja se kyllä johtuu vain,- ja ainoasti, tuosta typerästä Raamatun häpäisemisestä.

Tervonkin pitää muistaa, että on yksi,- tai, siis kaksi,- joilta ei jää mikään huomaamatta. Ne tuovat kivuliaita asioita vaikka kymmenen vuoden kuluttua esiin, jos haluavat- ja nehän haluavat. Ne yksi- ja kaksi ovat tietysti IS- ja IL.

Omaisethan siinä tietysti myötähäpeän kohteeksi joutuvat- ja joutuvat kenties olemaan neljän seinän sisällä viikkokausia tuijotuksen kohteeksi joutumisen pelossa. Tervolla pitäisi olla siis enemmän vastuuta lähimpiensä suhteen, kuin tämän ketjun kolumnissa tulee esille.

Raamatun häpäiseminen ei ole leikin asia demokraattisessakaan maassa, saati koraanin heitto sekä demokraattisessa, että diktatoorisessa maassa.

Kirjoita siis Tervo kolumni oma käsityksesi Raamatun heitosta.
Häivy sen jälkeen vaikka hevon kuuseen, mutta kyllä sinulla velvollisuuksia- ja vastuita kirjailijana, julkisuuden henkilönä- sekä perheesi maineen yhtenä luojana on asia selvittää.

Muuten olet munaton mies. Täydellisen munaton- ja lähiomaisesi saavat kärsiä häpeää syyttömästi. Ja,- me kansalaiset myötähäpeästä.

Käyttäjän wiljoantero kuva
Antero Manninen

Eipä näyttänyt Tervoa kaduttavan Raamatun heitto. 01.01.2011 lähetetyssä Uutisvuoto-koosteessa kristittyjen arvojen herja jatkui entistä rajumpana. Jeesuksen pilkkaaminen nauratti tekijöitä niin, että olivat vallan tikahtua.

Herää pahvi! (nimimerkki)

Siinäpä sinulle miettimistä :)

Hanuristi (nimimerkki)

Ei se ymmärrä vaikka rautakangesta väännät. Kuuluu taudinkuvaan.

Siitä huolimatta jokainen saa valita raamatulleen mieluisimman käyttötarkoituksen, vaikka paperin laatu ei hyödyllisimpään mahdolliseen käyttöön täysin sovellu.

Hanuristi (nimimerkki)

Ei se ymmärrä vaikka rautakangesta väännät. Kuuluu taudinkuvaan.

Siitä huolimatta jokainen saa valita raamatulleen mieluisimman käyttötarkoituksen, vaikka paperin laatu ei hyödyllisimpään mahdolliseen käyttöön täysin sovellu.

Tutkain (nimimerkki)

No niin huomenta taas kaikki murjaanit kuninkaat ynnämuut, eikö olisi jo aika herätä unesta ja järjestää ne raamatunheittokisat ja nostaa se opus ylös sieltä lattialta?

Vieras (nimimerkki)

Nii. Emmä tiiä kuule Jari. Ois varmaan parempi poistaa tää kommentointiosuus täältä alhaalta kun tulee niin pahalle tuulelle urpojen takia. Tai sitten vaan yrittää muistaa olla pyöräyttämättä alemmas. ;> kiitos vuodosta ja muistakin. Oot ainoo suomalaiskirjailija, jota viittin ees lukee. (ne kax muuta on Stephen King ja Terry Pratchett :>>)

Toimituksen poiminnat