Jari Tervo

Vittu

Lehtimiesurani kesti kaksikymmentäneljä vuotta ennen kuin kirjoitin parhaan otsikkoni: tiukan ja yleistajuisen.

Suomen estetiikan seura antoi Vuoden esteettinen teko -palkintonsa taiteilija Mimosa Palen teokselle Mobile Female Monument (Liikkuva naisellinen monumentti). Teos on jättimäinen silikonihäpy, joka oli esillä taidenäyttelyssä Tennispalatsissa. Se hätkäytti helsinkiläisiä toukokuussa, kun taiteilija kolmesti viikossa tuuletti Female Monumenttiaan kaupungin kaduilla.

Teos oli melkein yhtä iso provokaatio kuin palkinnon myöntäminen sille. Molemmat ovat terveellisiä hätkäyksiä. En koskaan tavannut monumenttia kaupungilla, mutta tiedän, että päiväni olisi ehdottomasti valostunut valtavan hävyn kohtaamisesta. Sen lempeyden edessä tuntee itsensä pieneksi.

Käsitin taiteilijan kutsuvan satunnaisia ohikulkijoita piipahtamaan teoksessaan ja syntymään uudelleen. Liikkuva jättiläishäpy ei ole todellakaan pelkkä Mobile Phone. Se on paljon parempaa ja lämpimämpää. Se on Mobile Home. Kotiinpaluun ajatus on kiehtonut ihmistä aina.

Palkinnon myöntänyt raati käsitti kaksi professoria, Pauline von Bonsdorffin ja Jyrki Siukosen. He kirjoittavat palkinnon perusteluissa: ”Paikallaan pysyvän erektiivisen kivipaaden vastapooliksi asettuu pehmeä ja paikkaansa vaihtava teos.”

Professorit näyttävät kiittävän taiteilijaa siitä, että hän vahvistaa teoksessaan ikiaikaista ja kliseistä kahtiajakoa miehiseen ja naiselliseen: mies on kova ja nainen pehmeä. Näinhän ajatteli viime vuosisadan kirjailijoista esimerkiksi Hemingway. Puuttumatta ajattelun pätevyyteen minusta tuntuu, että Hemingwayn luonnehtiminen feminiisen ajattelun pioneeriksi olisi sarkasmia.

Voisiko Mobile Female Monumenttia tulkita naisen seksuaalisen vapautumisen julistuksena?

Seksistiseksi tuomitun käsityksen mukaan mies on aktiivisempi toimija ja nainen passiivisempi vastaanottaja heteroitten välisessä sukupuolisessa kanssakäymisessä. Samaa käsitysperhettä on arkitason hokema mehiläisestä, joka lentää kukasta kukkaan. Miehelle kuuluvat tietenkin kedon kaikki kukat ja kukalle kuuluu vain yksi mehiläinen.

Mimosa Palen teoksessa Mobile Female Monument meillä on kaupungilla irtaallaan karkeloiva häpy. Se on siis kukka, joka lentää mehiläisestä mehiläiseen.

Professoreitten mielestä Palen teos käy myös kaupunkikuvan jättikokoisten alusvaatemainosten kimppuun. Tulkinta soinnahtaa tätimäiseltä, mutta varmistaa tietenkin sen, että raadin mielestä kaupungilla pyörillä liikkuva jättimäinen stondis olisi esteettisen teon sijaan teekkarihuumoria.

Palen teos ja varsinkin sen palkitseminen on herättänyt vilkkaan, paikoin raivokkaan keskustelun, jonka kutsuminen taidekeskusteluksi olisi kaikkien pilkkaa. Jälleen kerran tivataan, mikä on taidetta, ja samalla viitataan tyhjentävästi olohuoneessa, sohvan yläpuolella sijaitsevaan Hirvet lähteellä -gobeliiniin. Se on taidetta, samoin lakkaamattomassa linnunpaskassa hiljalleen vihertyvät suurmiehet. Taiteen tunnusmerkki on näköjään edelleen se, että sen katsojalle syntyy jalo olo. Esteettinen tarkoittaa nättiä.

Suurempaa huomiota nykyisessä takapajuisessa taideilmastossa olisi aiheuttanut vain se, että taiteilija olisi päättänyt vetää Vuoden esteettisen teon marsalkka Mannerheimin ratsastajapatsaan päähän.

Kun pidän mielessä taiteilija Mimosa Palen teoksen aiheen, haluan pitkän pinnan venytyksen jälkeen karjahtaa näille puskasta ampuville nimimerkkinettiläisille:

”Mitä vittua te taas valitatte? Siinä teillä on kerrankin näköispatsas.”

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (73 kommenttia)

marxxx (nimimerkki)
Taidetta (ja myös käsiteltävää aihetta) jo useamman vuosikymmenen seuranneena joudun toteamaan, että eipä ole ensimmäinen pilluveistos. Jo 70-luvulla, oliko se nyt New Yorkin Modern Art Museumissa vai missä, seisoi sellainen naisen lantio jonka reisien välistä saattoi kävellä "sisään". Ei tarvinnut ryömiä. Herää tässä vain kysymys että mitäs jos tämän "suomalaisen pillun" tekijä olisi ollut mies? Siinä olisivat takuulla meidän femakot repineet pelihousunsa!
bolt (nimimerkki)
Myös näin lehden lukijan näkökulmasta täytyy antaa tunnustusta otsikolle. Minusta tuntuu, että nyt on saavutettu jotain ylitsepääsemätöntä suomalaisen journalismin historiassa. Hienoa.
marxxx (nimimerkki)
Piti oikein penkoa kirjahyllyä ennenkuin asia valkeni. Erno Paasilinnan novellikokoelmassa "Alamaisen kyyneleet" vuodelta 1970 on novelli nimeltään "Vittu". Noh... sitä en edes yritä kieltää etteikö kaikkea saisi käyttää useammankin kerran... varsinkin... tuota... Mutta eihän taivaankannen alla mitään uutta ole!
OlliPenttila (nimimerkki)
Alias-pojujen patsas Näillä palstoilla minua on pänninyt se, että useimmat lapselliset väittämät, mutta myös aivan tietoviisaasti kirjoitetut mielipiteet ammutaan puskasta nimimerkin suoman uhon turvin. En tiedä miksi näin on; ehkä pelätään, että äiti voi olla vihainen tai ei aivan luoteta oman sanoman viisauteen. Kaikilla mafiosoilla oli ennen vanhaan, ja kai vieläkin New Yorkissa "alias" eli "aka" kutsumanimi. Sen taakse voitiin piilottaa tehdyt konnuudet ja myös kerätä konnantöitten antama maine. Näin pikku mafiososta ehkä kasvoi alias-nimellä tunnettu todellista itseään mahtavampi mies. Vaikka Jari Tervon vimma nimimerkkien käyttäjiä kohtaan on osoitettu muualle kuin näitten palstojen kirjoittajiin, ehdottaisin kuitenkin, että koska Mimosa Palen teoksella on jo ulkomaankielinen virallinen nimi, sitä suomenkielellä kutsuttaisiin vaikka nimellä "Alias-pojujen muisto". Olli Penttilä
SIMO PERTTULA (nimimerkki)
Olli Penttilä sanoi kaiken, mitä minäkin ajattelin, mutta minua paljon paremmin! Kirjoitan myös omalla nimelläni, joten mitäs me voimme toivottaa toisillemme, ainakin Hyvää Joulua!
OlliPenttila (nimimerkki)
Kiitos Simo, aina on mukavaa kun joku yhtyy ajatuksiin. Me emme ainakaan enää äitejämme pelkää, muistelemme vain rakkaudella ja kunnioituksella. Jatkakaamme oman viisautemme turvin ja sitten vain oma nimi alle. .....OP
Demagogi (nimimerkki)
Mistä me sen tiedämme, ovatko "SimoPerttula" tai "OlliPenttila" vain nimimerkkejä vaikka näyttävätin oikeilta nimiltä?:) Toivottavasti ette ole näitä rasittavia ja kärttyisiä palstajaanareita, joiden mielestä asiat menevät väärin jos toiset eivät tee samalla tavalla. Uusisuomi.fi sallii nimimerkin käytön, joten käsitän nimimerkkejä arvostelevan kirjoituttelunne olevan asian vierestä. Ja kerrankin kun Tervolla olisi asiaa.
marxxx (nimimerkki)
Eivät ole nimellä kirjoittavien "pojujen" jutut yhtään asiallisempia kuin nimimerkkien. Ainakaan yllä olevien esimerkkien perusteella. Kannattaisi em "pojujen" hieman lukea historiaa ja tutustua nimimerkkien käyttöön ja syihin miksi niitä on käytetty. Aikamme anonyymi internetmaailmakin tuntuu olevan "pojuille" vieras.
tapioneva (nimimerkki)
Olli Penttilän kirjoituksista saa kunniaa myös 28 muuta ja Simo Perttulan 2 muuta. Jos kävisi lääninhallituksessa ja muuttaisi nimensä Pekka Virtaseksi, saisi kunnian kymmenet henkilöt Suomessa. lähde: http://henkilot.eniro.fi Ainoaa oikeaa kirjoittamista on kirjoittaminen henkilötunnuksella!
OlliPenttila (nimimerkki)
Jari Tervo kommentoi Mimosa Palen teoksen lisäksi myös puskasta ampuvia "nimimerkkinettiläisiä". Koska sama asia on kärttyistänyt myös tätä "palstajaanaria" kommentoin asiaa myös omana mielipiteenäni. Tämäkös täytti Demagogin nenän niin herneillä, että hän ei päässyt edes Tervon kolumnin loppuun kun jo halusi opastaa minua. On totta, että uusisuomi.fi sallii nimimerkillä kirjoittamisen. Demagogi voi siis demagoida pensaastaan niin paljon kuin haluaa. On kuitenkin muistettava, että mielipiteet yleensä asiallistuvat jos pensaita raivataan. Ykkösketjun lehtiin, kuten Helsingin Sanomiin tai vaikkapa Washington Postiin alias-pojuilla ei ole asiaa ja toivon, että myös tämän lehden johto sinne ykkösketjuun aikanaan pyrkii ja tekee mahdollisesti tarvittavat toimitukselliset muutokset. Olli Penttilä
Demagogi (nimimerkki)
Ulkomaisiin lehtiin, joihin kirjoittelen ulkomaan kielillä, käytän myös nimimerkkiä. En omaa nimeä. Toimituksilla on "lähes" oikeat tietoni, mutta joka tapauksessa minuun saa toimituksista yhteyttä tarvittaessa. Ihan vain siitä syystä, että saatan sanoa sellaista, mikä saattaa viiltää mielipiteenä joitakin tahoja enkä halua millekään mustalle listalle omalla nimelläni. Erityisesti urheilufanaatikot saattavat olla umpihulluja, jotka voivat tehdä vaikka identiteettivarkauksia tai muuta ilkeyttä. Maailmalla, katsos Olli, on paljon hulluja ja netti on heidän paratiisi. Sanon omalla nimelläni asioita monessa paikassa, mutta silloin tiedän varmasti mihin yhteyteen nimeni laitan. Näihin keskusteluihin en omaa nimeäni laita, sillä se johtaa yleensä vain sekopäiden kontakteihin. Enkä ole pyrkimässä esimerkiksi kunnanvaltuustoon tai eduskuntaan, että minun pitäisi pitää omaa nimeäni pöngistellä. Ne, jotka tuntevat pitkäaikaisen nimimerkkini, tuntevat kuka olen ja se riittää. En halua esitellä itseäni Olli, sulle. Sorry. Hyvää joulunodotusta sullekin.
SIMO PERTTULA (nimimerkki)
US:llä on tiedot kirjoittajista! Valtuutan lehden "paljastamaan" nimimerkille kirjoitanko omalla nimelläni, vai olenko nimimerkki! Tiedän kyllä, että minäkin olisin voinut kirjoittaa myös nimimerkillä!Kirjoitan AINA omalla nimelläni. Aikanaan kirjoitin paljon mm. "Nykypäivä" lehdessä!
Demagogi (nimimerkki)
Kirjoittelemmepa sitten vaikka "Gubben Noak"- nimissä, niin konteksti on se mikä merkitsee! Hyvää joulua sinulle Simo ja muille gaiffareille joka tämän näkee!
SIMO PERTTULA (nimimerkki)
Mikä on gaiffari?
jkoski (nimimerkki)
Mitäpä tuohon sanaan lisäämään. Itse aiheesta sen verran, että tärkeintä on näköjään se, kuka tekee taidetta aiheesta pillu yms. Naisen tekemänä se on siis taidetta. Miehen jäljiltä se on ruokottomuutta. Kaikesta sitä palkitaankin, kansalla on kaikki hyvin.
tapioneva (nimimerkki)
äidit ovat viisaita ja tyttäret hyvin kotikasvatettuja.
Demagogi (nimimerkki)
Tuon taideteoksen läpikulkemisella vi**u mitään taidenautintoa saavuteta!. (huom. aggressiivi) Jos teos olisi ns. "kakkonen", niin sen läpikulkeminen ja etenkin reiästä ulostautuminen voisi tuoda realistisemman kokemuksen siitä, mitenkä yhteiskunta ihmistä jauhaa!
juhaiivonen (nimimerkki)
Tällainen otsikko oli Helsingin Sanomien etusivulla kissankokoisin kirjaimin, kun Saint-John Perse vuonna 1960 voitti Nobelin palkinnon. Artikkelin kirjoittanut lehtimies oli varmaankin samanlaisissa fiiliksissä silloin kun Jari Tervo nyt.
joukoakoskinen (nimimerkki)
Pieni esileikki pyöristää ja silottaa melkeinpä haluttavaksi. "Hemingwayn luonnehtiminen feminiisen ajattelun pioneeriksi olisi sarkasmia." Hänenkin taakkanaan oli nainen, naiset ! JoukoA
veikko mäkitalo (nimimerkki)
so fucking what. Hyvä Jari kuin myös Mikael , jakselkaa ho ho ho tuus Santa
Arhi-Finnsanity-blogi (nimimerkki)
Tuota antimainontaan nojautuvaa valintaperustetta en kyllä minäkään käsitä. Mitähän mainontaa professoritaso on katsellut ja miten kieroon? Lähes kaikki mainontahan on nimenomaan naisille suunnattua, naisten esteettisen ymmärryksen mukaan muokattua, feminiinisen hurmaavia, sävyisiä, houkuttelevia. Automainoksissakin, joissa on mies päähenkilönä, on nykyään lähes aina romanttinen viritys kuin rakastumis- ja huimauskohtauksissa Hertta-novellien sivuilla. Ja nimenomaan alusasemainokset eivät ole miehille suunnattuja, kyllä ne on tehty naisellista itsetuntoa, ulkonäkökeskeisyyttä, kilpavarustelua ja turhamaisuutta fallisesti paisuttamaan. Nykymainonnan sävellaji on selkeästi feminiinisen suggestiivinen, vihjailevaa, sisäänsulkevan lumoavaa, feminiinisen viekoittelun narsismia, joten silikonipimppi statementtina on tosiasiassa vain komppaamassa mainonnan pöyhkeää zeitgeistia, mielijohteisiin houkuttelevaa impulssivoimaa. Kas, vittu, astunpa sisään. Hilpeän hulmuavan taideteoksen valinnassa ei nyt ollut mitään taidepoliittista rohkeutta, onhan se kuitenkin huvittava, kuin Disneyn jääshowsta reväisty ja onhan Suomi ollutkin alunperin vitun voimalla matriarkaattinen yhteisökulttuuri, ihan Agricolankin kuvailujen mukaan. Ja mitä taidepiirit yrittävät yhä vieläkin olla tasavertaisuudesta välittämättä. Miten olisikaan feministisesti virittyneissä taidepiireissä kuohahtanut, jos valinnan kohteena olisi ollut hilpeän sykkivä fallos ja sen koskettelua olisi puolusteltu yhtä maailmoja syleilevään ja pidäkkeettömän positiiviseen tyyliin?
joopajoo (nimimerkki)
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että nämä alusvaatemainokset kaupungilla on naisille tarkoitettu. Naisellista turhamaisuutta ja vertailun halua yritetään kiihdyttää. Muutenkin omituiselta tuntuu se, että niin paljon kuin tällaisia sukupuoliasioita julkisuudessa käsitellään, niin käsitykset ja käsitteet ovat aivan kummallisia. Esimerkiksi toistetaan että miehellä on mielessä seksi kun taas naisella on muitakin arvoja. Paskan marjat. Unohdettua wieniläistä tähdenlentoajattelijaa Otto Weiningeria lainaten, naisten halun kohteena on nimenomaan sukupuoliyhteys, miehelle kysymys on aina jostain muusta: vallasta saada toinen antautumaan, vallasta tuottaa toiselle orgasmi. Seksuaalisen kuvaston ylenmääräinen esiintyminen on merkki feminiinisistä ajoista.
hannukantola (nimimerkki)
Milloin roskaa on ruvettu kutsumaan taiteeksi? Voisiko professoreilta ottaa hatun pois?
tapioneva (nimimerkki)
Voisiko akateemista uskottavuutta vaarantavilta professoreilta peruuttaa tohtorin oppiarvon?
apollo (nimimerkki)
...on tunnettu ilmiö Mobile Female: se on ainakin savonpuolessa suomennettuna "kävelevä vittu". Käsite lienee likeinen ainakin sisaryritykselle ja haaraliikkeelle, ja kuuluu siten ainakin väljästi ottaen taloustieteen piiriin. Praksiksessa kohtaavat näin teoria ja käytäntö.
jharja (nimimerkki)
Toisaalla US:ssa oli laskettu, että Hesassa on noin 40 alastonta patsasta. Kun nyt hingutaan Leninille tänne patsasta, eikö voitaisi tehdä hänellekin alastonpatsas. Olisi veikeätä nähdä, miten se reagoisi ohi kuljetettavaan Mobile Female Monumenttiin.
riikkaniskakari (nimimerkki)
Se on kaunis! Sitähän selittivät feministispektrin eri päissä olevat typyt/tantat joku aika sittenkin, kun mediassa kuiskuteltiin kirkkovenetekstiileistä - tätä pilludesignia, tiättekste äijät. Jos et osta vittu-laukkua tai lakanoita, olet auttamatta pudonnut elämästä. Onko se tosiaan kaunis? Muulloinkin kun hurman hetkellä? 8-vuotiaana löysin kirjastosta lainaamani Hevostyttö-nimisen kirjan välistä Sen kuvia. Vaikutus oli niin ehdoton ja kokonaisvaltainen, että siirryin samantien lainaamaan kirjoja ainoastaan aikuisten puolelta.
Vicente Vasks (nimimerkki)
"Milloin roskaa on ruvettu kutsumaan taiteeksi? Voisiko professoreilta ottaa hatun pois"? Voit pitää häpyä roskana, mutta siinä tapauksessa Mannerheimin ratsastajapatsas(kin) on roskaa, sillä sekä häpy että Mannerheim edustavat samaa genreä; esittävää taidetta.
tapioneva (nimimerkki)
Esittävää taidetta ovat olleet ranskalaisvalmisteiset tori-WC:t, jotka tulivat kalliiksi yhdessä jos toisessakin kunnassa ja niiden leasingistä luovuttiin. Ehkä realistisesta tilataiteesta saa jotain, kun rakentaa sen sisälle WC:n tai keskiolut baarin. Voi sanoa painuneensa baariin tai voi kehoittaa toista painumaan baariin.
Mummo (nimimerkki)
Olllin vertaisesti sommiteltu verbaali-ilotulitus. Ei mitään liikaa, ei mitään lisää. Ah. Meinas henki lähteä hihittäessä. Vuoden tappajakolumniehdokas?
jaakkookojo (nimimerkki)
Teos on aina taiteilijan vapautta. En ole koskaan ymmärtänyt symboolista taidetta, kuten Paasikiven monumentti, tai Sibelius-patsas. Nyt on sitten pääkaupungissa nähty realismia. Jos haluatte lukea realismia, niin omalla nimellä kirjoittajat saattavat kirjoittaa realistisesti totuudesta. Sellainen kirja on Elsa Kojon Käpymaa. Realistinen kertomus maatilan luomisesta tyhjään. Paperikirjan painos on loppu, mutta sähköisenä kirjaa saa pdf-muodossa. www.yaccocoyo.fi
tapioneva (nimimerkki)
Ja kuka onkaan toiminut näköispatsaan mallina? Ehkäpä hän antaa syvähaastattelun luottamuksella jollekin iltapäivälehdistä tai Seitsemän päivää-lehdelle.
hannujuurmaa (nimimerkki)
On totta etta Helsingissä on muitakin näköis patsaista kun esimerkiksi Paasikiven patsasa ja tietysti UKK:n siinä mielessä että käsi taitaa osoitaa nykyita Venäjää, jote Tervo oli taas kerran oikeassa näköi teoksen suhteen palkitsemisesta en osaa sanoa mitään.
tapioneva (nimimerkki)
Abstraktia Paasikivi-patsasta on joskus kutsuttu "Juho-Kustiksi ja Alliksi". Juho-Kusti on se tukevampi möhkäle.
marxxx (nimimerkki)
Paasikiven patsaan paljastustilaisuudessa kuultua: "Juho-Kusti on ihan näköinen mutta Alli on hieman liian lihava!" Onko tämä tosijuttu vai keksitty, sitä en tiedä.
marxxx (nimimerkki)
Tuo vanha vitsi taisikin olla Kari Suomalaisen pilapiirroksessa, joka kuvasi patsaanpaljastusta. Niin viitseliäs en ole, että hankkisin tästä varmuuden. Asia ei ehkä ole niin hirvittävän tärkeä?
pakista (nimimerkki)
Mä tykkään Havis Amandasta !
tapioneva (nimimerkki)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Havis_Amanda Havis Amandaa epäiltiin aikoinaan ranskalaisesta kevytmielisyydestä. Mitä lienee Vallgrenin Villen mielessä liikkunut.
marxxx (nimimerkki)
"Havis Amanda"n alkuperäinen nimi oli "Merenneito", mutta patsaan paljatustilaisuudessa (vrt. kommenttini Paasikiven patsaasta) joku huusi yleisön joukosta: "Men det är ju Havis Amanda!" viitaten tällä tunnettuun helsinkiläiskaunottareen Amanda Haviin. Ja näin, tarinan mukaan, veistosta alettiin kutsua Havis Amandaksi. Sitä ei tarina kerro miten Amanda Havi asiaan suhtautui.
tapioneva (nimimerkki)
el bimbo (nimimerkki)
Minä pidän näköispatsaista. Varsinkin tästä. En pidä Tervon kaltaisista vasemmistolaisista kulttuurimuotinarreista, joten tuilen ampumaan häntä ja muita mallikansalaisia vastedes myös ja paljon puskastani.
Vihtori (nimimerkki)
Kyllä tarkempi tietämys tuosta "mikrokuvauksesta" on melko hataraa. Monella ei ole hajuakaan, mitä se esittää. Erittäin hyvää opintomateriaalia. Vain kaksinaismoralisti tietää, että oli kyse realistisesta tarkennuksesta meille kaikille tärkeään mielenkiinnon kohteeseen.
hpuntti (nimimerkki)
En onneksi nähnyt patsasta kuin kuvista. Minusta se oli lähinnä kuvottava. Kerrassaan mautonta, samaa luokkaa kuin kissan kuristaminen, ulosteen heittely ja julkiset teloitukset. Taidetta ne kyllä eivät ole vaikka kuinka tekijöidensä tunteita ja sielua kuvastaisivatkin. Tämä on siis minun mielipiteeni
helanes (nimimerkki)
Vittu se mikään esteettinen teko ollut. Se ei ollut mikään. Ei sitä olisi kukaan edes -niin luulen, en ole nähnyt - tunnistanut ellei olisi selitetty. Käytin tässä aggressiivia, vaikka en ole asian suhteen yhtään aggressiivinen. En edes PILLastUnut, huVITTUnut korkeintaan. http://helanes.blogit.kauppalehti.fi/2007/12/14/aggressiivi
Varpu (nimimerkki)
Kaupungilla kulkeva jättivittu ei synnytä minussa mitään elämää suurempaa oivallusta, saattaa korkeintaan huvittaa... Pakostakin tuli mieleen uutista lukiessani, että mitäpä jos joku MIEStaiteilija olisi kuljettanut perässään jättikullia ja pyytänyt ohikulkevia naisia ottamaan s****hin (en siistinyt omaa estoisuuttani, vaan muiden mahdollisia tunteita ajatellen)? Olisiko ukkoparkaa haukuttu seksistiseksi machotaiteilijaksi? Vai ehkä ajateltu, että kas tässäpä oivallinen kritiikki automainoksia vastaan...
Varpu (nimimerkki)
Kaupungilla kulkeva jättivittu ei synnytä minussa mitään elämää suurempaa oivallusta, saattaa korkeintaan huvittaa... Pakostakin tuli mieleen uutista lukiessani, että mitäpä jos joku MIEStaiteilija olisi kuljettanut perässään jättikullia ja pyytänyt ohikulkevia naisia ottamaan s****hin (en siistinyt omaa estoisuuttani, vaan muiden mahdollisia tunteita ajatellen)? Olisiko ukkoparkaa haukuttu seksistiseksi machotaiteilijaksi? Vai ehkä ajateltu, että kas tässäpä oivallinen kritiikki automainoksia vastaan...
totuuden torvi (nimimerkki)
yksi suomen kielen vanhimmista sanoista, eikä syyttä.Vitusta on muuten ihan mukava keskustella ja pohdiskella nimimerkin suojissa. En suosittele siihen ampumista pusksista suojatta.
emjn (nimimerkki)
Ihan hyvä taideteos tähän päivään, koska töissäkin tahtoo olla niin kiire, ettei ehdi edes vitusta puhua.
Vicente Vasks (nimimerkki)
Falloksiahan yhteiskuntamme on pullollaan avaruusraketeista tykkien kautta pilvenpiirtäjiin, mutta yksi pillu Helsingin keskustassa on silti joillekin liikaa - mitä tämä kertoo ihmiskunnan tilasta?
joukoakoskinen (nimimerkki)
Mutta niinhän se menee. Markkinataloudessa. Kun tarjonta ohittaa tietyn kyllästysrajan niin halvalla menee. Lopulta kysyntä vaihtaa puolta. Mikä onkin tässä tapauksessa varsin luontevaa ja kohtuullista. Tasa-arvofemakot huomatkaa, jos työmies tuo tarvikkeet, ostaa aineet ja luovuttaa tavaran niin eikö siitä hänelle kuuluisi kohtuullinen korvaus. Miesten oma vika tietysti. Pitää kehua "sainpas toltakin, saikkos, saikkos . . .! Eikö olisi rehellisempää vain ANTAA iloisesti.
Demagogi (nimimerkki)
Sovinistiseen kansantaloustieteeseenhän se sitten taas meni vaikka kuinka yrittäisi vältellä! Asiaa voi totta ihmeessä tarkastella kysynnän ja tarjonnan rajavittuna (dVittu).
Demagogi (nimimerkki)
Miljoonat muslimit kivittivät Saatanan symbolia: http://www.nelonen.fi/uutisvideot/default.asp?video=1549&c=1&newpage=0 Kyllä tuossa videossa tuo saatanan muoto melkoisesti isolta kirkkoveneeltä näyttää.
y. nieminen (nimimerkki)
On onneksi vapaampiakin aikoja eletty. Sata vuotta sitten vaikkapa. Eipä enää onnistuisi Havis Amandan näköispatsaan pystyttäminen, kuten ei ryssän suurruhtinas Aleksanteri II:nkaan. Rääky olisi kova ja vapaa sana velloisi niin kuumana, että seuraavissa vaaleissa häämöttävät luvut saisivat päättäjät tolaltaan. Voisi olla niinkin, että Topeliuksen tyttöjen mahdollisesta anorektiseen malliin pikkutyttöjä ohjaavasta vaikutuksesta ryntäisi valtava lauma monenmoisia asiantuntijoita Stakesista Kansanterveyslaitokseen viran puolesta ja muita sieltä sun täältä julistamaan tuohtumustaan. Ja mitenkäs oikein olisi - eiköhän monenmoiset psykologiseeraamisetkin tyrkkisi itseään framille - liekö ne tytöt edes täysi-ikäisiä? Sadan vuoden takaisen ajan ja nykypäivien välissä tosin oli kausi, jota kutsuttiin modernismiksi, tai joksikin sellaiseksi. Sitten vähitellen nekin kulttuuriset oireilut nitistettiin ja siirryttiin kehityksen jälkijunaan - sellainen kun oli muutenkin eurooppalaista kehitystä. Nyt taiteessa on kansan tahdosta vain yksi valtavirta. Naturalismi, ja sillä sökö. Kaiken pitää olla niin kuin muka oikeasti on, ja kaikenlaista uuttahan tapahtuu aivan riittävästi median tutuiksi tekemille virtuaalituttaville. Hieman hassulla tavalla kuitenkin menneiden aikojen tragedioiden perinteitä kunnioittaen. Olen siis samaa mieltä kuin J. Tervokin: ”Mitä vittua te taas valitatte? Siinä teillä on kerrankin näköispatsas.” Palkintolautakunnan tulkinnan "tätimäisestä soinnahtamisesta", siitäkin voin Tervon tarkkanäköisyyttä arvostaen olla hyristen samaa mieltä. "Puskasta ampumisesta nimimerkkien suojista" taidan kuitenkin olla täysin eri linjoilla Tervon ja joidenkin muiden kanssa. Siitä ehkä joskus ja jossain kai kannattaisi keskustella enemmänkin, mutta pohjimmiltaan kysymys on samasta asiasta kuin vaaleissakin. Itse mielipidehän on tärkeä, ei niinkään sen esittäjä - jos sen oikein oivaltaa. Medialla on taipumus kuitenkin aina pääsääntöisesti painottaa kuka ennestään tunnettu mitäkin on sanonut, enempää sitä pohtimaan ehtimättä, mitä mistäkin varsinaisesta asiasta voitaisiin muuta sanoa. Sitäpaitsi. Myös nimimerkit saavat usein virtuaalisen karaktäärinsä hämmästyttävän nopeasti siinä missä todelliset henkilötkin, joiden jonkinlainen "tosiolemus" on sekin aina jotain muuta kuin julkisuuskuva. Ehkäpä median pahin uhka nykyään on mediassa itsessään pesivä arvokonservativismi, kaavamaisuuksista poikkeavia asioita ja ajatuksia riittävän joustavasti käsittelemään tottumattomat ja työtapojensa perinteisiin linnottautuneet toimittajat (noin keskiarvoisesti). Lyhyesti: Kysymyksessä taitaa olla vaikeus oikeasti nähdä minne sanankäytössä ollaan menossa, ja varsinkin siitä, että ei ymmärretä minne voidaan mennä. ("Oli ne aikoja kun toimitukset olivat kovaa luuta, siinä sitten soiteltiin aikamme me suuta, kunnes ryhtyi huitomaan ekonomien varsiluuta. Senttaripalkkiotkin ennen, ne oli jotain ihan muuta!")
sikari-sakari (nimimerkki)
Eläköön sanavapaus, yksilönvapaus, ilmaisunvapaus ja valinnanvapaus. Ja kauan eläköön Vittu, tuo maailmaa pyörittävä insituutio.
SIMO PERTTULA (nimimerkki)
Itse en pysty kirjoittamaankaan tuota kirjoituksesi nimeä? Olen maalais kasvatuksen saaneena, ja "mamman poikana" saanut Äiti vainaaltani korvatillikan, kun sanoin tuon sanan! Sen koommin en ole sitä ääneen lausunut, enkä kirjoittanut! Tampere on patsaiden kaupunki. Pelkästään Tammerkosken sillalla avautuu uljas joukko alastomia patsaita, ja hieno kulttuuri näkymä kokonaisuudessaan. Kiitos Jari myös esiintymisestäsi Nymanin vetämässä ohjelmassa, olet sen ohjelman TÄHTI!
MikkoLahti (nimimerkki)
Carpe diem totuudenetsijä! Proffat pläjäyttivät joulun taide-elämyksen rauhattomia uuspakanoita ilahduttamaan. Jarin esitystä ei tosin nauramatta voinut lukea. Ilmeisesti sensaatiohakuisella juoru-uutisella tavoitellaan omallekin nimelle sanomantekijän statusta ja vähän lisää lukijoita,tukijoita ja painoarvoa työnantajalle . Vaan kun kunniaa ei tule vääryyden tekijöille. Sillä sensaationhakuisesta provoilusta on paha nyhjästä totuusarvoja. Jos oikein muistan, niin vittu yleensä on tuonut maailmaan nautintoa,rahan,maineen ja kunniantavoittelua. Sekä lapsiakin silloin tällöin. Tosin vähenemässä määrin viime aikoina esim . Suomessa ja Äiti-Venäjällä. Ikävää tässä on sekin, että tympeä jättiläishäpy verhotaan taide-elämykseksi. Se on totuusarvona suunnilleen samaa luokkaa kuin lesboparin siunanneen Leena Huovisen valinta vuoden papiksi. Jos jättiläishävyn esittäminen teitä niin kiinnostaa,niin mitä vaimonne ja tyttärenne sekä muut maan kansalaiset ajattelisivat jos työntelisitte em taideteosta esim. Seinäjoen kaduilla tai Casablancan ja Jakartan kujilla? Taitaisi mielenterveyspotilaat ,riivaajahenkien vallassa olevat tai tavalliset kurkunleikkaajat hioa veitsensä teräviksi vähemmästäkin provoilusta. Raamatun Jumala,joka säätää ihmisten ja kansojen kohtalot ,ei katso henkilöön tuomitessaan vanhurskaasti hyvät ,pahat ja rumat taiteen ystävät. "Älä tee huorin ",ajattele itsesi ja lastesi tulevaisuutta,"sanoo elävien ja kuolleitten Herra tänäänkin häpytaiteen esittelijöille . Siksi parannukseen nöyrtynyt sielu ylistää Jumalaansa:" Syntini oli aina edessäni. Kiitos Jeesus, että annat anteeksi ja pelastat minut tuonelan vaivasta ja helvetin tulesta!" Mikko Lahti saarnaaja
Rantanen Jukka (nimimerkki)
Hyvä Jari ! Alakulttuurin saisi vetää vessasta 1
Mikke (nimimerkki)
Miksi vi*ussa pitää aina vetää tuo suurin ihmisen luoma satukirja joka asiaan mukaan?
Demagogi (nimimerkki)
Nonniin! Kommentien hiipuessa se taitaa nyt sitten olla kyllästetty!
heinoppaavilainen (nimimerkki)
Olipa niin tai näin, nykymeno erilaisissa viihteen ja taiteenteossa on menossa ja mennyt päin sitä josta nyt puhutaan. Kaikki on yhtä hullunmyllyä. Kuka räävittömimmin osaa puhua ja kirjoittaa se on !in" Mielestäni varmin meno kohti tuhoa eri tahoilla on alkanut ja hy vää vauhtia jatkuu niin, että siitä vaan vauhtia masinaan. Se mikä on varmaa, tuho tulee aikanaan.
sepeteus (nimimerkki)
No entäs jos tämä otsikkomme olisikin ns. aito, niin luulisin että yksi sun toinen mies hakkaisi lakkinsa rikki siihen, koska luulisi sitä ampiaispesäksi.
jaakkokuusisto (nimimerkki)
Kiitos Jari Tervolle naulan kantaan osuneesta kirjoituksesta! Teoksiahan saa tehdä ihan minkälaisia haluaa, mutta palkitsijoiden kannattaisi olla kaukonäköisiä.
heinoppaavilainen (nimimerkki)
Kyllä käsitykseni Jari Tervosta laski alle nollatoleranssin. Tällais- ta elämä on. Nousuja ja laskuja. Toinen nostaa ja toinen painaa. Koeta kestää
marxxx (nimimerkki)
Enpä ole tainnut ennen jakaa naista osiin, mutta jouluko se tässä herkisti mielen? Haluan kaikella vakavuudella ja arvokkuudella toivottaa hyvää joulua vitulle. Kuinka monia ilonhetkiä vittu onkaan minulle suonut, nurkumatta ja valittamatta. Minä olen itsekkäästi asettanut toivomuksia ja vaatimuksia, mutta vittu ei ole koskaan vaatinut minulta mitään. Kumpa olisinkin niin mielikuvitusrikas että keksisin hyvän joululahjan vitulle. Mutta kun en keksi joudun tyytymään hyvän joulun toivotukseen. Siispä vielä kerran... Hyvää Joulua, Rakas Vittu!
xinfinari (nimimerkki)
Jäiko tämä UudenSuomen joulusanomaksi. Ainakin se pällistee otsikoissa viela joulunakin. Eiko sen olisi voinut siivota pois. tuskin kenenkään sananvapaus olisi siitä saanut näpeilleen!
veitikka (nimimerkki)
Rauhallista Joulua Kaikille!
LTamminen (nimimerkki)
Näin Sen keväällä ihan livenä kaupungilla. Siinä oli jotain hyvin traagista. Aivan erityisesti tragiikkaa oli hänessä, joka tätä sukuelintä raahasi mäkeä ylös uupuneena, minä ainoana yleisönään. Taisi vähän sataakin. Naisena oleminen on joillekin raskas taakka. Minä feministinä kyllä ymmärrän, että voi se sitäkin olla. Tosin on sanottava, että mieheksi en olisi tänne maailmaan halunnut koskaan syntyä. Se nyt vasta taakka olisi ollut. Raikasta Joulua!
penttiniskanen (nimimerkki)
Olen odottanut, milloin ulkosynnyttimet, toiselta nimeltään vittu, tekevät sisääntulonsa suomalaiseen taiteeseen. Nyt kun se on tapahtunut, olen varma, että niistä ei ole tullut suurta sykseetä. Se johtuu siitä, että vittu ei ole seksikäs, eikä sillä niin ollen ole suurta mainosarvoa. Tavallisessa arkisessa heteromaailmassa ja myös taiteen markkinoilla vittu sinänsä ja sellaisenaan on suurin piirtein sukupuolineutraali. Ollakseen täyttä tavaraa sen täytyy olla reisien välissä. On oikeastaan sääli sitä naistaiteilijaa, joka naiivisti uskoo näköispatsaansa herättävän innostusta taideyleisössä. Naisparka lähtee välistä, niin kuin olen lehdistä lukenut, tuulettamaan Vittuaan myös kaduille ihmisvilinään. Taidetapahtuma näyttää havainnollisesti, miten tietämättöminä sukupuoliasioista suuret ikäluokat yhä elävät. Itseään seksistisenä pitävän sukupolven jälkeenjääneisyys tässä kaikkein omimmassa asiassaan johtunee siitä, että seksuaalisuuden tutkimus ja siitä tiedottaminen on jätetty lähes kokonaan tositeeveen, doctor philin ja miestenlehtien huoleksi. Kuitenkin Suomessa jo sodan jälkeen olympialaisia odotellessa luettiin Kinseyn raportista, että silmin katseltuna läheltä tai kaukaa naisten sukupuolielin ei herätä miehissä sukupuolisia tunteita. Toiveikas naistaiteilija silikonsiivuja toisiinsa sovitellessaan on ilmeisesti ollut tästä täysin tietämätön. Tulkoon nyt samalla paljastettua se näköjään harvojen hallussa oleva tieto, että myöskään miesten siitinelin ei lyhyen eikä pitkän matkan päästä tsiikattuna naisten rauhaa pahemmin häiritse. Erikoisesti peniksen pidennyskeinojen digitaalikauppiaille ei tieto tästä ole levinnyt. Naiset eivät juokse pitkien penisten perään. Homopuolella juostaan, ja lujaa, mutta se on tavallaan jo toinen juttu. Visuaalisesti lahjakkaiden homojen saattaisi kuitenkin luulla kiinnostuvan näin näyttävästä työstä kuin suomalaistaiteilijan silikonvittu. Homot tunnetusti viihtyvät myös vastakkaisen sukupuolen seurassa, mutta minun kokemusteni mukaan homo, täyshomo, tuntee fyysistä inhoa naista ja naisen pehmeitä muotoja kohtaan. Helsingin Punavuoressa asuessani tunsin kerran suuren joukon suomenruotsalaisia homoja, joiden puheissa (keskenään) yleisin naisista käytetty käytetty nimitys oli sugga. Tämä sivumennen ja hieman kuiskaten kerrottuna. Kuuluisin vitun kuva on Pariisin Musée d'Orsay'ssa esillä oleva Gustave Courbet'n melko pienikokoinen, muistaakseni kankaalle maalattu öljyvärityö L'origine du monde. Suurikokoiselle suomalaiselle silikonteokselle meidän pitää toivottaa vain menestystä, säilymistä ja käytössä kulumatonta pitkää ikää. Pentti Niskanen
juhakoponen (nimimerkki)
..olen samaa mieltä. On törkeää, että tämän kaltaiset "taideprofessorit ja -ihmiset" saavat veronmaksajilta rahaa paskan tekoon. Kiasmassa, joka maksoi miljoonia veronmaksajille, oli purkeissa mm. ihkaa paskaa, jota sitten haisteltiin, videona kissan pilkkomista jne..ruumiskirstuja, älytöntä ! Mutta oli siellä taidettakin, mutta hyvin vähän, koska se on niin kallista. Paskan tuottaminen ja mielipuolien nimittäminen taiteilijoiksi on halpaa! näin suomessa! Miksi modernia taidetta ei tueta niinkuin amerikassa, yksityisin varoin. Sitten esitelkää paskaa ja kuvottavuuksia, niistä todellakaan ei ole kiinnostunut kuin se ainainen "marginaali ryhmä"-hullut.(tai niin viisaat, että me muut tyhmät nimitämme heitä "vielä" hulluiksi) Olen samaa mieltä, hävytöntä ihmisten pilkkaamista, julkiset rahat pois tämänkaltaisen taiteen tukemisesta.
Kari Kivioja (nimimerkki)
Ei se ollut oikien näköistaidetta. Puuttui se ihana aikuisten naisten karvoitus, joka antaa tälle ympäristölle sen se lopullisen sävyksen. Silvotun esineen muoto poikkesi jotenkin olennaisesti todellisuudesta. Kun jokin ilmiö irroitetaan luonnollista ympäristöstään, niin tulee nyt ilkeä tunne silvotusta naisesta.
totuuden torvi (nimimerkki)
poistivat ihokarvat, myös siellä genitaalialueella, joten mistään taiteellisesta vapaudesta ei liene kysymys. Nykytrendi on karvojen poisto tai rajaus. Extreme-kansalaiset myös käyvät plastiikkapuolella, a la Michael Jakson parantelemassa avujaan, muutamalla veitsen viillolla ja tikillä. Jacksonilta huhuillaan nenän olevan putoamistilassa. Toivon ettei pimpsoille käy samoin, muuten täytyy tyytyä näköispatsaisiin, tirkistelyhimojen yllättäessä.
Aropupu (nimimerkki)
Tuskinpa moni oikea feministi on kovin innoissaan tästä taideteoksesta. Aatteita kun ei kukaan omista, niin kuka vain voi julistautua aatteen kannattajaksi. Mutta täytyy myöntää, että hauskempaa voittajateosta en ole pitkään aikaan nähnyt.
Farrier (nimimerkki)
...ulkosynnytin. Käyttäkäämme siis sitä, niin ei synny väärinkäsityksiä, joista mainittakoon esimerkiksi välimerkkiin sekaantuminen. Jari Tervolla on terävä kynä mutta hänen biologian tietonsa kaipaisivat hieman päivitystä nykyajan olosuhteiden mukaisiksi. Ennen tilanne saattoi olla sellainen, että mehiläinen vieraili monessa kukassa, mutta kukka sai tyytyä vain yhteen mehiläiseen. Nykyisin tässäkin vallitsee tasa-arvo, yhdessä kukassa käy moni mehiläinen eikä tämä vielä riitä, myös kimalainen. Tervolle ja muillekin tiedoksi, että kimalaiset ovat niitä paksuja, mustia ja karvaisia pörriäisiä, jotka pörisevät yleensä matalammalla äänellä kuin mehiläiset. Jotkin kukat avautuvat näille, toiset pysyvät visusti kiinni. Sellaista se on Suomen suvessa. Hyvää kesää kaikille kukille ja pörriäisille!

Toimituksen poiminnat